Трябва да се борим за голямата цел, посочи той, пълноправното приемане на България в Шенген – всичко останало ще е временна мярка, което може дори да отслаби шансовете ни за прием в Шенген.
„Идеята не е нова, но не е добра и няма как да бъде осъществена", коментира той. Според Гугушев липсва инфраструктура по речната ни граница с Румъния. „Мостовете са през няколкостотин километра, а в европейските страни обикновено са през около 30 километра. България и Румъния трябва да положат допълнителни усилия за изграждане на свързаност, което да доведе до сериозното облекчение на трафика“, посочи адвокатът.
Гугушев смята, че не е достатъчно да се направи един мост, а да бъдат изградени и съответните скоростни трасета, които водят до него. По думите му това може да стане само с воля от двете страни и изтъкна, че до една година ще има решения с реални действия.
Адвокатът съобщи, че очакваме положителни новини от Съвета по правосъдие и вътрешни работи на ЕС, който утре ще обсъжда дали да отпадне контролът по сухопътните граници в Шенген.
„Това засяга пряко членството на България и Румъния в сухопътния Шенген. За момента сигналите в тази посока са добри. Българската държава в лицето на президентската институция, правителството и бизнеса работим активно и с един глас по тази тема. Рано е обаче да се каже каква ще бъде позицията на Австрия, където изборите наскоро бяха спечелени от крайната десница“, коментира Виктор Гугушев.
Той напомни, че на изненадваща пресконференция в Страсбург унгарският премиер Виктор Орбан категорично подкрепи приемането на България и Румъния в Шенген. „Нещо повече – той заяви, че това ще е един от приоритетите на унгарското председателство на ЕС“, подчерта адвокатът.
Гугушев е на мнение, че Германия е в правото си да върне контрола по сухопътните граници, но смята, че след като държавата е част от ЕС и Шенген тази мярка трябва да бъде по-скоро временна. Според него резултатите от това ограничение са по-скоро символични – едва 2 хиляди мигранти са заловени и „ефектът определено не е голям“.
Има ли индикации, че други държави ще върнат контрола по сухопътните си граници? Каква е цената на оставането извън Шенгенското пространство?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.