fallback

IT експерт: 11 милиона лева е щетата за българска компания от измама със сменен IBAN

Романтичните измами в интернет използват личните данните на потребителите срещу тях, съобщи Светлин Лазаров от ГДБОП

21:00 | 03.10.24 г.

Престъпленията със сменен IBAN (международен номер на банкова сметка) продължават вече с десетилетия и въпреки опитите да се справим с тях те са широко разпространени. Това е една болка, която опитваме да смекчим, но предизвикателствата са много. За миналата година 11 милиона лева е щетата за българска компания от този тип измама. Този пример в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria даде Светлин Лазаров, ръководител на отдел "Дигитални анализи и киберразузнаване" към дирекция "Киберпрестъпност" в ГДБОП.

„Апелирам бизнесът да превърне това в свой фокус и да направят алгоритъм, който да удостоверява смяната на IBAN чрез телефонно обаждане до контрагента. Когато една компания поддържа постоянна връзка със своите партньори, това гарантира много повече сигурност“, съветва Лазаров.

Той предупреди, че при навлизането на еврото в България вероятно опитите за измами ще нараснат. „От друга страна, по-добрата интеграция на България в европейския банков сектор ще даде на компаниите повече механизми за противодействие срещу измамниците“, коментира IT експертът.

По думите му смяната на IBAN и инвестиционните измами вървят ръка за ръка. "Обикновено на жертвите се обещава демо сметка, в която той вижда как се инвестират пари и средствата нарастват, а той няма риск да изгуби. На следващ етап е поканен да инвестира собствени средства. Когато обаче потребителят реши да изтегли средствата си, комуникацията приключва“, разкри механизма на злоупотребата Лазаров.

Според него българският потребител много бързо се подава на обещанието за бърза печалба и става жертва на хакерски атаки. Той не обръща внимание дали въпросната платформа е легитимна, има ли официална регистрация и кои са лицата за контакт. IT експертът препоръча да се проверяват отзивите на други потребители за платформата или услугата, за да се ориентират бъдещите клиенти.

„Мобилните телефони често стават обект на хакерски атаки. Обикновено потребителите получават фалшиво текстово съобщение, в което са подканени да напишат банковите си детайли. Много е важно тези съобщения да се четат внимателно, защото те често претендират да са от национални институции, а реалността е съвсем друга. Престъпните групи, които се занимават с такава дейност, не се намират на територията на България, а извън Европейския съюз. Това прави справянето с тях много трудно“, напомни IT експертът.

Той посочи и друг „интересен феномен“, свързан с романтичните измами в интернет. „Там се събира много информация за жертвата – за семейното положение и предишни връзки и несгоди, която после се използва за осъществяване на измамата. От жертвата се искат пари за самолетни билети, откриване на сметка в друга държава и всякакви други трикове. Често се дава достъп до фиктивна сметка с много средства в нея, която после се заключва“, обясни какъв е начинът за измама IT експертът, като често жертва на нея са лековерни българи.

Какви са новите финансови измами? Започнаха ли малките и средните фирми да инвестират повече в киберсигурност? Преминават ли киберизмами през коолцентрове?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:10 | 03.10.24 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още