fallback

Може ли образованието да преодолее двете скорости на развитие в икономиката ни?

Как да се профилират учениците, за да станат създатели на технологии, коментира Доброслав Димитров, председател на БРАИТ

21:30 | 02.10.24 г. 1

"Обичаме да казваме, че Европа се движи на две скорости, но и България се движи на две скорости. Имаме добре развита ИТ индустрия – лидери сме в Югоизточна Европа. Останалата част от икономиката обаче е на последни места по дигитализация и възприемане на нови технологии. При образованието, наблюдаваме сходна ситуация." Това мнение изрази в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria Доброслав Димитров, председател на Българската работодателска асоциация иновативни технологии (БРАИТ).

„В образованието има два вектора – общото и професионално образование. При общото образование трябва да възприемем реалността, че технологичността е неизменна част от ежедневието ни и новата грамотност. Второто нещо е деца с такъв тип мислене да бъдат профилирани, за да имаме не само ползватели, но и създадели на технологии“, препоръча той.

Според Доброслав Димитров българската образователна система е остаряла и е отражение на едно отминало време. „Сега е моментът за трансформация, тъй като международните оценки като PISA падат, а при STEM липсва развитие. Бъдещето принадлежи на технологиите и ако не вземем мерки, това ще се отрази много негативно след години“, смята председателят на БРАИТ.

Той отбеляза, че ресорът, поверен на българския еврокомисар, може да бъде много полезен за подобряване и развитие на образованието. „Най-големите иновации във всяка сфера се случват в корпоративна среда и именно в стартъпите. Изключително важно е да изградим стабилна връзка между бизнеса и образованието“, изтъкна Димитров.

По думите му най-същественият проблем в образователната система е функционалната неграмотност. „Това означава, че хората не могат да прилагат знанията, които имат“, посочи е той и прогнозира, че в бъдеще ще сменяме по няколко професии в живота си.

Според председателя на БРАИТ училището трябва се фокусира върху умението младите хора да учат и да се адаптират. Той е убеден, че от значение е критичното мислене, а зубренето на информация е пълната противоположност на този процес.

Димитров смята, че няма министър на образованието, който да може да промени сам образователната система – това е задължение на цялото ни общество. И добави, че трябва да си спомним какво се е случило с нациите, изостанали от предишните индустриални революции. „Образованието е и въпрос на национална сигурност, тъй като то касае способността на обществото да се справя с проблеми и заплахи. В политическия разговор трябва да се излезе от мисленето за това кой кого харесва или не харесва“, подчерта той.

Има ли нови насоки за реформата в образованието? Къде е мястото на България на картата на иновациите на Европа? От какви кадри се нуждае пазарът на труда и кои професии ще бъдат подкрепени?

Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 00:38 | 03.10.24 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още