fallback

Огнян Василев: Сред предприемачите у нас често се забелязва нежелание за поемане на риск

Липсват бизнес умения за продажби и маркетинг, посочи собственикът на The Revenues Factory

15:15 | 28.08.24 г. 1

Сред предприемачите у нас често се забелязва нежелание от поемане на рискове, както и по-предпазлив подход в разработката на продукта – често се започва с представянето му на българския пазар и ако е успешен, едва тогава се предлага на съседни пазари. Сред лидерите няма желание да се създаде глобален продукт. Това мнение изрази в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria Огнян Василев, собственик на The Revenues Factory.

Консултантът обясни, че все повече хора в България искат да започнат свои бизнес, като се популяризира и „хоби“ предприемачеството (собственици на бизнес, които разчитат на основния си доход от друго работно място, докато предприятието им стане печелившо).

„Все по-често се срещат уменията да се изготви бизнес план и да се търси финансиране. Но това, което липсва според проучванията, са бизнес уменията за продажби и маркетинг, а чуждестранните партньори на българските компании критикуват нивото на амбицията“, съобщи Василев.

Според него едно от нещата, за които стартъпите често имат нужда от помощ, е валидацията на идеята и продажбите на дадения продукт. "В днешно време се предлагат много различни форми на финансиране, които са достъпни за стартъпите", посочи бизнес консултантът и обясни, че вече е лесно да се набавят знания за предприемачество, чрез различни събития, програми и информация в интернет. Той се надява предприемачество да присъства като обучение в училищата, за да култивираме предприемаческа среда у нас.

Според Огнян Василев инвеститорите не се интересуват от идеята и амбицията на компаниите, а от резултатите, когато планират финансиране. „Правих проучване по темата и интересното е, че почти на никого не му бе важна идеята, над която се работи екипът. Най-важно беше сцеплението – има ли първи клиенти, които плащат, компанията излиза ли на все повече места, отваря ли магазини, а ако има онлайн магазин – колко души го посещават. Кратката поука е: всеки има идея, но въпросът е кой от нас наистина се занимава с това да развива идеята и да убеждава клиенти“, коментира консултантът.

Василев съветва стартъпите да започнат да търсят клиенти, дори преди да е готов продуктът. Той обясни, че това ще осигури стабилност на фирмата и ще помогне с търсенето на финансиране. „В момента тенденцията е да се разработва изкуствен интелект, като там се вижда най-голям интерес от финансиране. Но с времето ще се откроят продуктите с добавена стойност и тези, които са привлекли само еуфория около тях“, прогнозира тенденциите на пазара собственикът на The Revenues Factory.

Той съобщи, че на 8, 9 и 10 ноември ще се проведе събитие с името „Стартъп България“, на което може да присъстват стартъпи във всеки етап на развитие, ще има над 60 лектори, хакатон, уъркшоп и най-различни други дейности. Датата е символична, тъй като 8 ноември е Денят на предприемача.

Наближава едно от най-очакваните събития за стартиращи предприемачи Founders Today. До 31 август всяка start up или scale up компания, която иска да представи своя бизнес на голямата трибуна на Founders Today, да прикове вниманието на инвеститорите и да се запознае с едни от най-големите и важни имена в предприемаческата екосистема, може да кандидатства в конкурса тук.

Как се развива стартъп екосистемата у нас и предразполага ли бизнес климатът тяхното развитие? Какво трябва да се промени в образованието, за да са конкурентни младите български предприемачи? Какви са стъпките за осигуряване на финансиране? Ще продължат ли инвеститорите да осигуряват рисков капитал на стартъпите и как може да се спечели доверието им?

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 15:16 | 28.08.24 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още