Според него цялата система е напълно преизползваема и затова е уникална, защото за пръв път в човешката история ще имаме превозно средство от Земята към Космоса, което се надяваме да бъде 100% преизползваемо.
„Последната мисия на SpaceX Polaris Dawn ще бъде както с преизползваема ракета, така и с преизползваем космически кораб. Компанията развива стъпка по стъпка системите си и ги усъвършенства с всеки полет, като в момента няма държавна или частна агенция, която да е по-напред в развитието си от SpaceX“, коментира Тихомир Димитров. По думите му космическият кораб ще използва смес от свръхохладен метан и кислород, а една от причините за избора е, че това гориво може да бъде произведено и на място на Марс и така ракетата няма нужда да носи гориво и за връщане.
Относно целта и рисковете на мисията, Тихомир Димитров обясни, че самото издигане на 700 километра няма да е толкова значимо постижение, отколкото ако мисията достигне Луната, която се намира средно на 384 хиляди километра от Земята.
Той уточни, че се правят и подобрения по структурата на ракетата и двигателят Raptor, който е основният задвижващ и на ракетата, и на космическия кораб, вече е трето поколение – Raptor 3. Основателят на Space Academy припомни, че първата версия е изключително сложно разработена, но сега е „изчистена“ и моделът „даже изглежда опростен“.
На въпрос има ли SpaceX конкуренти в космическото пространство и кои са те, Тихомир Димитров подчерта, че преди години NASA е отпуснала финансиране на Boeing и SpaceX за разработка на космически кораби, като целта е в този сектор да не се разчита само на един вид кораб или компания, а да има здравословна конкуренция и разнообразие в транспортните системи.
Той обаче не скри, че, за съжаление, космическият кораб на Boeing среща огромни проблеми, като в момента е скачен с Международната космическа станция, а двама астронавти изпитват негативни ефекти върху телата си от продължителен престой в Космоса в условията на безтегловност и няма да могат да се върнат скоро заради трудностите на мисията.
„В момента в SpaceX нямат алтернатива и са по-напред и от NASA, и от Европейската космическа агенция, които са затънали в бюрокрация и ненужни разходи“, отбеляза Димитров.
На каква височина от Земята ще достигне SpaceX? Какви възможности ще даде мисията в открития Космос? Кои са конкурентите на SpaceX в космическата надпревара? Какво се случва с космическите лагери за деца на Space Academy и какви са новостите в програмата? Как се откриват тайните на Слънчевата система? Може ли да учиш за астронавт?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.