„Продажбите на нови коли в България за първата половина на годината (23 хил. нови автомобила) записват ръст от 30,8% спрямо същия период през 2023 г., което поставя страната на челно място в статистиката на ЕС. Основна причина за това е изпълнението на забавени поръчки от пандемията, които са били доставени в края на миналата и началото на тази година, но има и добро ниво на търсене и добри складови наличности в момента“, анализира ситуацията на автомобилния пазар той.
Според Несторов този темп ще се нормализира. „Тенденцията за ръст на пазара за целия ЕС е около 4,5% спрямо миналата година – отново говорим за положителна тенденция, но в по-умерени темпове от България“, обясни той.
Според него причината е, че всички основни производители понижиха капацитетите си в началото на пандемията заради неоправдани прогнози за забавено търсене. "Заедно с ефектите от проблемите с доставки на чипове и части и войната в Украйна, която засегна доставките на автомобилни кабелни снопове, това означава, че предлагането все още не може да настигне търсенето в световен мащаб“, коментира той.
Несторов съобщи, че в ЕС има ръст на новите хибриди с 22% за първото полугодие, спад на плъг-ин хибридите с 2,5%, и слаб ръст от 1% за напълно електрическите автомобили. „Общо продажбите на екологични автомобили в ЕС е около 50% от всички нови продажби – отново заради забавеното търсене и подобренията в технологията“, обясни мениджърът. Той добави, че бензиновите коли заемат около 35%, а дизеловите около 12%.
Несторов посочи, че в България картината е коренно различна – около 90% е делът на конвенционални автомобили на бензин и дизел и около 6,5% на електрически и хибриди.
„През последните години автомобилните производители в ЕС работеха с поглед към очакваната забрана за коли с двигатели с вътрешно горене (ДВГ) през 2035 г., но вече се очаква тази забрана да бъде променена. Говори се за нова индустриална сделка в Европа, която да допълни целите на Зелената сделка, и това може да помогне за възраждането на индустрията на континента. По-силното навлизане на екологични автомобили обаче не може да бъде постигнато без държавна подкрепа под формата на субсидии за крайния потребител“, коментира мениджърът.
По думите му средният дял на електрически автомобили в ЕС е 14,5% „на фона на спрените субсидии в много държави“, въпреки че „началният импулс го имаше“.
Според Несторов делът в България е 3,8%. Той е убеден, че без стимул и подкрепа сериозен импулс е трудно да бъде постигнат.
Защо затваря дъщерна фирма на автомобилен завод за производство на автомобилни компоненти в Плевен? Какви ще са новостите в автомобилния бранш, които ще представи „Автомобилен салон – София“ от 18 до 25 октомври в Интер Експо Център? Реална ли е заплахата от китайските електромобили може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.