България има шанс на регионално и на местно ниво да развие т.нар. неорганизиран туризъм. Това се случва в контекста на тенденциите за дигитализация и достъпността до информация от множество смесени източници. Това каза доц. Йордан Йорданов, зам.-председател на УС на Сдружение "Туризъм", в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
Повод за гостуването бе излъченият в 120 държави документален филм "Съкровищата на България" на световноизвестния историк и телевизионен водещ проф. Бетани Хюз, който предизвика фурор в чужбина. Филмът представя Казанлъшката гробница, Бузлуджа, Базиликата в Пловдив, Хераклея Синтика, Рилски манастир, Рилските езера, Археологически музей – Варна, където е изложено най-старото обработено злато в света, Варненското езеро, нестинарските ритуали в село Кости и ритуали на жители от село Рибново.
В момента България е много популярна в Индокитай и арабския свят и страната ни може да направи бум на посещенията, защото тези туристи не искат повече Париж и Лондон, а искат "непознатата Европа". "Можем да им покажем уникални преживявания, например, ако за 15-20 дни тръгнат "по пътя на българската пица" - става въпрос за 60-те вида баници, които могат да бъдат предложени", посочи Йорданов.
„Дойдоха години, в които алтернативността в преживяванията започна да се разбира от повече хора и в България, и в чужбина", коментира събеседникът. И допълни, че е полезно чуждестранни авторитети да правят реклама на историческия туризъм на България, като "това трябва да е правило, а не изключение.
Инициативата на проф. Бетани Хюз показва на всички, които имат отношение към тази сфера, как трябва да се правят нещата от гледна точка на презентирането и рекламирането на дестинацията за четири сезона, посочи още Йорданов.
Доцентът изтъкна, че през последните 10-15 години набират популярност т.нар. "нетрадиционни маршрути, избирани от туристите по дигитален път". Хората "селектират определени точки и места, като ги превръщат в лични и групови програми". Това е съвременният туристически продукт, създаден от самите потребители, а не от доставчици на туристически услуги. Този туризъм по някакъв начин прави България по-известна, отколкото т.нар. организиран туризъм.
На въпроса как да използваме по най-добрия начин факта, че светът заговори за историческия туризъм в България, събеседникът каза, че пътят минава през коопериране и е важно държавата да не пречи.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.