ЕС прибърза със залагане изцяло на електрификацията и електромобилите като единственият вариант за бъдещето на автомобилните паркове. Това коментира Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването "Светът е бизнес" по Bloomberg TV Bulgaria.
Електромобилите имат добри качества, но залагането само на един енергиен източник не е добра идея, смята той. Сега Европа бере първите горчиви плодове от това решение, като те няма да са единствените. Целта е автомобилният парк да бъде декарбонизиран, а електрификацията е един от възможните инструменти за постигането ѝ, а ние си представихме средството като цел и забравихме, че има други по-бързи, по-евтини и по-ефективни методи, заяви още гостът.
На автоизложения в Китай се вижда пълната доминация на електромобилите в страната. Китай има повече контрол на наличието и залежите на литий, отколкото страните от ОПЕК разполагат върху петрола, каза Желев. Той допълни, че страната освен контрол върху лития, разполага и с усъвършенстваната технология при електромобилите, което прави крайният продукт опасно конкурентен.
Гостът обясни, че складовете на производителите на електромобили са пълни, тъй като продажбите се забавиха по света. Той допълни, че е било грешка от страна на Европа да се фокусира догматично само върху електромобилите и тяхното приемане, а сега ЕС се сблъсква с последствията на това решение. След като първите приемници на електромобилите се изчерпаха от пазара, тъй като вече притежават електрическо превозно средство, липсват достатъчно купувачи, които да поддържат пазара.
Взетите решения на управленско ниво в автомобилната индустрия дават отражения със закъснение, като чак сега се виждат проблемите от агресивното налагане на елекртомобилите. Гостът смята, че възобновяване на нормалното състояние на сектора е много трудно и то ще дойде със закъснение, ако се вземат решения сега. Тепърва ще станем свидетели на преките отражения на субсидиите, които бяха предложени от редица Западни държави за покупката на електромобил. Той допълни, че те накараха хората да се интересуват само от субсидията, а не от качеството на закупения продукт.
Целия разговор може да гледате на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.