В България има производители, които изключително успешно се възползват от прехода към електрификация на автомобилите. И дори временното охлаждане, което се наблюдава в момента, дава възможност на западноевропейските производители да преформатират мощностите при избора къде да произвеждат определен компонент за електрически автомобил, защото ние сме икономически ефективна дестинация. Този коментар в предаването „Светът е бизнес“ на Bloomberg TV Bulgaria направи архитект Любомир Станиславов, председател на управителния съвет на Automotive Cluster Bulgaria.
За пример той даде дъщерната компания у нас на японската компания Yazaki „Язаки България“. „Всички свързват компанията с кабелните снопове – тя има три завода в България. Два и половина от тези заводи правят изключително снопове за електрически автомобили за Мерцедес, които са много по-скъпи от тези за конвенционалните автомобили, където говорим само за нисковолтови кабели“, обясни експертът. Той поясни, без да влиза в подробности, за проекти в производството на батерии у нас с R&D център, както и за рециклиране на батерии. Станиславов напомни и за разработките на Nidec за електромотори от ново поколение, които подобряват динамиката на електромобила.
Що се отнася до Автосалона в Женева, който бе едно от най-влиятелното събитие в миналото, през тази година изложението е било на много по-малка площ. „Renault 5 беше голямата звезда на събитието и вероятно ще бъде най-голямата премиера за тази година. Това е нещото, за което всички говорят и другите все още не са могли да направят, а именно – достъпен, малък електроавтомобил с пробег от порядъка на 400 км на цена от 25 хил. евро, която е сравнима с конвенционален автомобил“, съобщи арх. Станиславов.
По отношение на китайските производители на автомобили той отбеляза, че те харесват конвенционалния начин на показване на продажби на автомобили – създаване на класически шоуруми в центъра на градовете, което е немислимо за традиционните производители. „На практика производителите превръщат тези продажни сервизни центрове от класически дилърства в т.нар. delivery points – все повече се налага моделът, при който продажбата се извършва от самия производител в интернет чрез неговия уебсайт. Този център има единствено задачата да достави автомобила до крайния клиент или клиентът да го тества в реални условия“, допълни експертът.
По думите му китайските производители се възползват от това, че европейците, и не само, се оттеглят от класическия начин на продажба на автомобили и опитват да използват този маркетингов похват, тъй като все още има хора, които предпочитат физическата покупка.
Арх. Станиславов посочи, че в Европа традиционните производители вече се обединяват в производството и разработката на електромобили, особено що се касае до създаването на агрегати, батерии и мрежа от зарядни станции. Той смята, че китайските производители в момента имат предимство по отношение на цените на компонентите – особено на батериите и на някои технологии, които са започнали да развиват с десетина години по-рано от колегите си на Стария континент.
Арх. Станиславов съобщи, че тази година на Автосалона в Женева титлата за най-добър автомобил се присъди на един класически автомобил – новият Renault Scenic.
„В момента живеем в период, в който едновременно съжителстват новото поколение електрически автомобили, plug-in хибридни автомобили, конвенционални хибридни автомобили, които не се зареждат в мрежата, конвенционални петролни и дизелови. Не на последно място, има и водородни автомобили – дори Toyota преди няколко дни драстично намали цената на своя водороден автомобил, с цел да го направи по-атрактивен за масовата аудитория“, изтъкна още Станиславов.
Той е на мнение, че електрическите автомобили са безалтернативни, тъй като технологията на батериите се развива изключително бурно и не е далеч времето, когато на пазара ще има автомобили с над 1000 км пробег с едно зареждане. Според него цената няма да бъде много по-различна от тази в момента, тъй като развитието на технологиите за батерии ги поевтинява непрекъснато.
Арх. Станиславов обясни, че заводите за конвенционално литиево-йонни батерии изискват минимални допълнителни инвестиции, за да могат да почнат да произвеждат тези батерии и очаква масовото обръщане да стане в периода 2027-2030 г. „Това е следващата голяма революция, която не само ще помогне на електрическата мобилност окончателно да завоюва мястото си, а да се появят и нови форми на транспорт. Благодарение на тези батерии ще можем да видим електрификация и в авиоиндустрията“, посочи експертът.
На какво се дължи възраждането на автосалона в Женева? Как преходът към EV променя глобалната автомобилна индустрия? Докъде стигна антидъмпинговото разследване срещу китайски производители? Достигна ли на ново ниво войната на Tesla с BYD? Как ще преборят конкуренцията европейските производители на електромобили с китайските и северноамериканските компании? Къде е мястото на България в автомобилната индустрия?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.