Според него това ще изисква доста по-сериозна защита срещу дронове, ракети и пиратите в Аденския залив. Капитан Христов смята, че обезпокоените корабособственици най-вероятно отново ще изберат да заобикалят региона заради повишеното напрежение. „Част от световната търговия ще се промени заради невъзможността да се използва Червено море и Суец и това неминуемо ще засегне и доставките на петрол за Европа от Персийския залив“, прогнозира той.
По думите му няма сериозна морска алтернатива на Суецкия канал за търговията между Азия и Европа. „Съществува Северният морски път, но той е използваем, в най-добрите случаи, само през лятото, а по-голямата част от товарите са от пристанища в Индия, Индонезия и Китай, което прави северния маршрут нерентабилен“, коментира Никола Христов.
Капитанът обясни, че контейнерната търговия може да използва сухопътни маршрути, но основната част от тях също преминават през зони с висок риск. „Нос Добра надежда в Южна Африка е единствената алтернатива, но това идва със сериозно поскъпване на стоките, които пристигат в Европа“, прогнозира капитанът.
Как се оскъпява превозът на кораб при използване на алтернативния маршрут за големи товари край нос Добра надежда? Какви са правилата и механизмите за реакция при отвличане на кораб? По какъв начин изкуственият интелект ще промени водния транспорт? Какво е бъдещето на морския транспорт на фона на зеления преход може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да намерите тук.