„Когато разглеждаме резултатите от PISA, трябва да се уточни един фактор, че учебните програми, по които се учат децата в България, са различни от формата на PISA, където се залага на част от уменията, които тестът изисква, но в учебните планове са заложени и други цели, уточни той. – Друг фактор е и разминаването при формата и задачите, представени на Националното външно оценяване и държавните зрелостни изпити, и тези на PISA.“
Ивайло Ушагелов обясни, че в момента се разработват промени от страна на Министерството на образованието и науката, които намалят фактологията и засилват практиката, и предупреди, че се уголемява дупката между учебните програми в училищата и тези в университетите.
Той смята, че автономността на висшите учебни заведения им позволява да определят начина на прием, като част от тях не се съобразяват с учебните програми, заложени от МОН или с изискванията на PISA.
„Нека и ние да се поставим на мястото на децата и родителите. Кое ще бъде приоритет – покриването на формата PISA или формата Национално външно оценяване (НВО) след 7-ми клас, или кандидатстудентския изпит“, коментира директорът на НПМГ.
Ушагелов обясни, че липсват часове за упражнения и затвърждаване на знанията. Той смята, че практическото прилагане на знанията, изисквани от PISA, по-лесно ще се предадат на ученици от така наречените "по-елитни училища".
Според него задължително трябва да има промени в образованието с практическо ориентиране на програмите. Той напомни, че във висши учебни заведения приемът не се осъществява с НВО, а с изпити, на които те правят собствен прочит на материала.
Директорът на НПМГ посочи, че друг проблем за образованието е тежкото съдържание във втория гимназиален етап, който включва 11 и 12 клас. Той съветва да се направи промяна в наредбата за приобщаващо образование, тъй като това е системата, по която се прилагат санкции и наказания на учениците, но процедурата сега е тромава и рядко води до резултати.
Ушагелов обясни, че математиката може да стане по-достъпна чрез засилване на практическия елемент и даде пример с НПМГ, където учениците имат допълнителен час по математика, насочен към профила и професионалното развитие.
Учениците или системата се провалиха на PISA? В кои специалности има недостиг на учители? Къде са българските ученици – между медалите от олимпиади по математика и резултатите от PISA? Има ли място изкуственият интелект в съвременното образование? Как се развива партньорство със СУ "Св. Климент Охридски"?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да гледате тук.