Автомобилът може да се проектира да бъде интелигентен и да осигури нови услуги на шофьорите, но над 50% от тях все още са предубедени към данните и се притесняват от хакерски атаки. Това каза Кристоф Лаутервасер, управляващ директор на Центъра за технологии на Allianz, в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria. Той отбеляза, че днешните автомобили са като компютри на колела – те изпращат данни до информационни институти чрез датчиците си за движение.
Проучване, проведено от Allianz сред 5200 шофьори, показва, че над половината потребители все още не разбират какво означават автомобилните данни. Същевременно до края на века се очаква да има 80 млн. свързани автомобили. Докато две трети от респондентите смятат, че данните трябва да се използват за изясняване на причините на инциденти, над 78% биха искали да изтриват данните от колата си, когато например я продават. Повече от половината шофьори биха споделили информацията със застрахователя си, ако имат такава възможност.
Именно такава опция предвижда Законът за данните, който ще влезе в сила в ЕС до края на 2025 г. Той ще гарантира справедливост чрез установяване на правила относно използването на данни, генерирани от устройствата „интернет на нещата“. Правната регулация позволява шофьорът да споделя данните на автомобила си с трети страни – застрахователи, ремонтни компании и др.
„Новият закон е голяма промяна за автомобилната индустрия, защото досега пазеха данните на автомобилите, но аз виждам много възможности за сътрудничество между автоиндустрията и други компании“, каза Лаутервасер.
Според него в новия регламент на ЕС има нужда от специфични за сектора регулации като минимален брой данни, за да се предоставят решения, и повече прозрачност относно кои данни са активни и как да бъдат прехвърлени от автомобила.
„След 2022 г. е задължително за всеки нов модел кола да има записващо устройство. Базирайки се на нашия опит, данните от записващите устройства са много полезни при установяване на причината за пътни инциденти“,каза Лаутервасер.
Според него обаче трябва да бъдат взети на сериозно и притесненията на шофьорите за злоупотреба с данните им и да се предприемат мерки срещу подобни рискове.
Относно реалното приложение на автомобилните данни Лаутервасер даде два примера от германския пазар. Там детектор за инциденти автоматично уведомява застрахователите и позволява те да се свържат с клиентите, за да им помогнат. Друг пример е използването данните за застраховка, която се базира на употребата, от каквато полза биха имали младите шофьори. Също така данните могат да се използват на пазара на електромобили, защото ще дават информация за състоянието на батерията, което е също толкова важно, колкото e километражyt на старите автомобили.
Повече по темата гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „В развитие“ може да гледате тук.