fallback

Инвеститорите в бизнес имоти залагат на нишови продукти в изчакване на спад на лихвите

И в Западна Европа, и в България логистика и хотели са водещи сегменти, каза Георги Киров, Colliers

22:47 | 11.09.23 г.

 

Второто тримесечие на годината и цялото първо полугодие са може би най-лошите периоди от 2008 г. досега за инвестициите в бизнес имоти. В много ключови пазари като Германия, Великобритания, Италия, Франция има намаление между 50-60% от общите обеми спрямо това, което са свикнали да правят като инвестиционнни транзакции...

Това са част от заключенията в проучване на Colliers, коментирани от Георги Киров, директор "Капиталови пазари" към консултантската компания, в ефира на предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria.

Продавачите в момента нямат напрежение все още да продават и не са склонни да намалят цените си, което води до по-ниски обеми транзакции, посочи събеседникът.

Според анализа покачващите се лихви са основната причина за спад в обемите на търговията с бизнес имоти в Западна Европа. Доверието в пазарните цени все още не се е възстановило в EMEA на фона на продължаващата инфлация в много от страните, която кара централните банки да продължават да повишават лихвените проценти. Сключването на сделки продължава да страда, тъй като страните се разминават в оценките на активите, което се забелязва по разликите между търсена и предложена цена на активите.

Пазарът в България е много по-малък, така че няма сериозен ефект от покачването на лихвените проценти, коментира Киров. Той отчете, че регистрираните обеми до средата на годината се движат добре - приблизително 150 млн. лв. на фона на средно годишно ниво от 250 - 300 млн. лв.

Инвеститорите в имоти в региона на Европа, Близкия изток и Африка (ЕМЕА) залагат на иновативни практики като съвместни дружества и продажби с обратно наемане, каза гостът.

Пазарът в Западна Европа изглежда "като пазар на изчакване" основната лихва да се върне до предишните нива, за да се възродят обемите, добави той. 

"Въпреки че има нишови транзакции, те няма да станат основен тип - когато се случи намаляването на лихвите, тези пазари ще потръгнат", смята събеседникът.

Цените на отделните пазари варират много - спадът на цените в Западна Европа е между 15 и 20%, докато в Испания се забелязва подем на покупките на хотели след излизането от Covid ограниченията. "И в Западна Европа, и в България логистика и хотели са водещи сегменти. В по-зрелите пазари има сегменти, които тепърва се създават - общежития за студенти, което още го нямаме в България, или жилища, които са изградени, за да се отдават под наем - в София и на други места има проекти, които се строят. За тези иновативни продукти, ние сме малко по-назад", каза Киров.

Какви са предизвикателствата при покупка на бизнес имоти, какво е мястото на джойнт венчърите, какво са имоти с добавена стойност може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:47 | 11.09.23 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още