Той пресметна, че до въвеждането на забраната за внос на украински слънчоглед у нас са влезли около 460 хил. тона при реколта от 2 милиона тона, а миналата година обемът е бил още по-голям – около 800 хиляди тона. Той подчерта, че възможностите за покупка на слънчоглед от външните пазари сега не са големи.
По думите му световната търговия със слънчоглед е много малка – около 6% от световното производство. „Всичко останало остава в страните, преработва се и се изнасят готови продукти. Ние знаем всички възможности откъде и какво може да се купи, просто те са много ограничени. Затова не искаме да изпускаме тази възможност да закупуваме украински слънчоглед. В момента, в който там се стабилизират нещата, ще бъде въведена отново забрана за експорт от Украйна'', коментира председателят на Сдружението на производителите на растителни масла и маслопродукти.
Янев съобщи, че на днешната среща при земеделския министър Кирил Вътев на първо място представителите на сдружението ще настояват да се премахне забраната на внос от Украйна, тъй като „тя действа в продължение на вече три месеца и половина и не показва, че украинският слънчоглед е причината за ниските цени“.
„Цените на външните пазари паднаха през този период и с въвеждането на забраната цените и на вътрешния пазар се коригираха с около 100-150 лева надолу“, посочи той.
Според него, ако цените на външните пазари бяха тръгнали в другата посока, тогава „дали ще има забрана за внос, или няма да има, цените на вътрешния пазар щяха да се покачат също“.
''Българският пазар е директно свързан с международния, тъй като някъде около 85%, даже над 85%, от продукцията е предназначена за експорт като слънчоглед или след преработка, така че няма къде другаде да се продаде продукцията, където да има по-различни или по-високи цени. Тази забрана нарушава правилата на пазара и няма никакъв ефект, но донесе негативи на българските преработватели'', категоричен е Янев.
Какъв е делът на украинския слънчоглед като суровина за българските преработвателни предприятия? Какви са средните цени на българския слънчоглед? Защо българските производители на растителни масла и маслопродукти работят без печалба? Какви са прогнозите за тази година за добива на слънчоглед? Ще продължат ли да се разминават цените „продава“ и „купува“ в предложенията на производителите на слънчоглед и олио?
Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването ''Бизнес старт'' може да намерите тук.