fallback

Кога ще има пътна карта за развитие на образованието?

Ще продължи ли да има „образователна ножица“ за обучението у нас, коментира Траян Траянов, изпълнителен директор на фондация "Заедно в час"

10:26 | 19.07.23 г.

Министерството на образованието и науката трябва да заяви, че образованието е "ключов национален приоритет" и да състави подробна пътна карта за неговото развитие с ясни промени, как и за колко време ще бъдат постигнати, кой ще е отговорен, "за да не е постоянна какафония какво трябва да се променя". Този коментар направи в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria Траян Траянов, изпълнителен директор на фондация „Заедно в час".

„Изготвянето на визия за развитието на образователната система не трябва да бъде за краткосрочни мерки", настоява експертът и се надява, че промяната може да бъде сравнително лесно постигната, ако се опре на експертиза от страната и чужбина и опита на чужди системи.

Траянов смята, че българските учители в мнозинството си са уморени и фрустрирани от промени на парче. „Ако дадеш ясна пътна карта какво ще се случва, как ще се промени макрорамката, стимулите, защо, дадеш възможност на хората да си кажат съображенията, имаш диалог с тях, и след това им дадеш много ясен хоризонт какви промени ще се случват, кога и каква подкрепа ще получат за тях, промените са възможни. Много образователни системи правят радикални промени и се преобразуват - просто не става с малки кръпки“, е мнението на експерта.

Според него, макар да разбират проблемите, често администрациите в Министерството на образованието и науката погрешно влизат в режим на реагиране на създала се ситуация и излизат с недообмислени идеи.

Траянов посочи, че учебните програми са „един остарял и политически документ", който е компромис на гледните точки на най-различни заинтересовани страни. По думите му в тях всеки има някакъв възглед какво трябва да се преподава и резултатът е, че са неадекватни на нуждите на съвремието. „Промените трябва да бъдат правени от експерти, за продължителен период от време, така че да не зависят от моментното управление или настроения в страната“, съветва експертът в коментар за лошите резултати от матурите тази година, като подчерта, че това е част от продължаващ тренд.

Траянов е категоричен, че българската образователна система не работи нито за най-мотивираните ученици, нито за тези, които растат в лишения или неподкрепяща среда. За пример той даде споделеното от ученичката, показала най-висок резултат на матурата по БЕЛ тази година – че от години ходи на извънкласни уроци и че се е опасявала да изрази собствено мнение на матурата, за да не получи по-ниска оценка.

Ще продължи ли разделението на „две Българии“ с паралелни образователни системи в страната? Какво показва изследването PISA за българските ученици? Променя ли се демографският профил на учителите? Какъв трябва да е финансовият модел на образованието в България, как може да се подобри атестацията на учителите, какви са добрите примери за образователни реформи – може да разберете отговорите на тези и други въпроси, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Светът е бизнес" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:26 | 19.07.23 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още