На базата на останалите страни, в които тази система функционира, тол таксите у нас са символични, посочи той и допълни, че аргументът за увеличението се базира на това, че са необходими значителни инвестиции за поддържане и развитие на пътната мрежа.
Ишев потвърди, че държавата не може да отдели необходимите средства за поддръжка на пътната инфраструктура и затова изгради тол система, която има големи възможности, но след като се въведе цялата в експлоатация. Експертът посочи, че „тол системата е изградена за 11 хиляди киломента, а по принцип трябва да е за 16 хиляди.
„Такова беше техническото задание, когато фирмата изгради тол системата, такава беше и препоръката на Световната банка. Идеята беше още първите години да се събират над 1 млрд. лева, а последната година, която е най-добра, са събрани около 580 милиона с всички такси, глоби“, съобщи инж. Ишев.
По думите му, когато се въведе цялата тол система в експлоатация, част от превозвачите ще започнат да ползват за придвижване ненатоварените части от денонощието. „Примерно, след 22 часа до 6 часа може да се направят таксите наполовина. Превозвачите веднага ще се преориентират и ще могат да използват това намаление. Тогава няма да има задръствания, магистралите няма да са натоварени“, очаква експертът.
Що се отнася до състоянието на българските магистрали, според него една от причините за лошото им състояние е, че по тях преминават тежкотоварни превозни средства, които са извън нормативите. Към нея може да се добавят и други причини – недобрата поддръжка и пропуски още при изпълнение на строителството им.
„Предлагаме разширение на магистралите, но за да се случи то, пътната агенция трябва да даде задание на проектантите, да се направи проект, да се обяви търг и с времето да се прави отсечка по отсечка. Поне една година би отнело само започването на работа в тази посока, но разширяването може да стане и по-бързо, защото ще се случва на участъци“, смята Ясен Ишев.
Имат ли основание за протест превозвачите при повишение на тол таксите? Ще понесе ли крайният потребител тежестта от увеличаването им? Как трябва да се таксува преминаването по третокласни пътища при тежкотоварен трафик? Какви са намеренията на новата власт в транспортния сектор в предвидените краткосрочна едногодишна програма за изпълнение, която ще бъде последвана от средносрочна тригодишна програма с определени приоритети? Как ще се отрази инфлацията на стойността на тол таксите? Как трябва да бъдат стимулирани младите хора, за да работят в различните сфери на транспорта?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизне старт" може да гледате тук.