fallback

Над 50 изби предлагат винен туризъм в България

Първоначалната инвестиция е съществена и се възвръща бавно, каза Катя Йончева, издател на каталог за вино

20:33 | 21.06.23 г.

Виненият туризъм в България се развива много бурно и ръстът ще продължи. През 2012-2013 година в България имаше само пет изби, предлагащи винен туризъм, а днес са повече от 50, като над 20 са и с хотелска база. Това каза Катя Йончева, издател на каталог за вино, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.

Само за 10 години развитието е невероятно и моето лично мнение е, че това ще продължи и през следващите години, допълни гостът.

Виненият каталог "КА&ТА българското вино" бе отличено миналия месец от организаторите на престижната награда Gourmand World Cookbook Awards, която се счита за "Оскар" в гастрономията. Наградата се връчва вече 95 години и е за храна, вино и напитки, обясни гостенката. Тя допълни, че идеята на наградата е да "се пропагандира култура на храненето". Самото награждаване е било на 27 май тази година в Швеция. В конкурса участват представители на 230 държави с над 100 000 издания, телевизионни предавания, онлайн страници, като под 1% получават награди. 

"Вече на пазара е и новия каталог за 2023 година. В него оставаме верни на себе си и представяме всички изби, до които сме стигнали", каза Йончева.

"Продължавам да се изненадвам от броя на новите изби, които се появяват на пазара, въпреки сложността на самия бизнес и факта, че декарите лозя намаляват в България. Получава се разделение. Всеки се опитва да прави нещо собствено - с много любов и страст", коментира тя.

През последните две-три години са се появили над 30-40 нови изби. Първоначалната инвестиция е съществена, като има дълъг период от време, понякога 10 години, в които тази инвестиция не може да се възвърне, сподели Йончева.

По думите й виното е част от българската традиция и история ѝ е част от това, с което България е известна по света.

Нагласата на българските потребители, според нея, не се е променила, но на пазара има силно увеличение на предлаганите вносни вина, като много от тях са и в нисък ценови клас.

Има голям интерес към български сортове, допълни Йончева. "Няма как да се продължи с френски сортове, защото вече има по-голямо търсене на български. Българските сортове са тези, които трябва да се развиват. Това е бавен  процес и преходът ще бъде постепенен - България ще наложи българското вино, а след това вече и българските сортове", очаква тя.

"Разпознаваемостта на българското вино по света е много слаба, но за щастие има изцяло отдадени хора на българското вино, включително чуждестранни вносители, които се опитват да налагат българското вино. Много време трябва да мине, за да стане България като Нова Зеландия, която има обособени рафтове в магазините и специално отделено място във винените менюта", каза още Йончева.

Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:17 | 21.06.23 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още