„В България не е лесно да си биофермер и техният брой намалява, но тази тенденция може да се обърне чрез подкрепа от институциите. Тяхната роля трябва да бъде в осигуряването на сигурност и предвидимост, за да може хората, които са склонни да поемат този риск, да го поемат по-спокойно“, коментира той и отбеляза, че в последните години институциите са част от риска, а не подкрепа за биофермерите.
Ноков отбеляза, че в България има много малко примери за успешни кооперации и смята, че вероятната причина за това е липсата на местни лидери, на които хората да се доверят. Той смята, че инициативата за такива сдружения трябва да дойде от участниците в тях, но държавата също трябва да изиграе своята роля.
Що се отнася до дебата за цените на хранителните стоки, мениджърът обясни, че за да стигне една храна до магазините, всичко започва от фермерите, които имат разходи за заплати, за техника, за семена, за фураж и за гориво. По думите му при преработвателите също има много фактори, които влияят на цената, която зависи и от търговците. Според него в логистиката, при която храната стига от преработвателите до магазинната мрежа, се включва финансирането и поемането на риск.
Относно множеството кризи, пред които е изправен светът, като хранителна сигурност, промени в климата и биологично разнообразие, Любомир Ноков заяви, че при земеделието този въпрос е доста по-сложен за разлика от енергетиката например.
"В земеделието е много по-сложно, защото там трябва да се гледат различни методи и нови технологии. Говори се за земеделие, което поглъща въглерод. Биологичното земеделие е стъпка в тази посока, то е създадено заради кризата с биоразнообразието“, напомни съоснователят на „Хармоника“.
Колко е дълъг пътят на малките производители до големите вериги? Какви са рисковете в системата за дистрибуция? Как се отрази поредицата от кризи на бранда „Хармоника“ и как може земеделският сектор да се подготви за тях? Към кои международни пазари се е насочила компанията и трябва ли държавата да има собствена компания за производство на кисело мляко може да разберете, ако гледате коментара във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.