fallback

Ще промени ли новата система за таксуване в градския транспорт навиците на софиянци?

Каква е реалната цена на едно пътуване в обществения транспорт в София, коментира проф. Христина Николова

19:11 | 16.01.23 г. 1

Икономическият ефект от новата система за таксуване в градския транспорт в София ще се реализира най-вече в насочването на т.нар. потребителски излишък към клиентите, като се увеличи възможността за по-изгодни пътувания с билети с прекачвания и дългосрочни карти. Очакванията са да се привлекат допълнителни пътници от порядъка на между 2,2 и 5,1 милиона, от гледна точка на потенциала на хора, които са ползвали лични автомобили, и новата тарифа с комбинирани билети с възможности за паркиране и пътуване. Това съобщи в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria проф. Христина Николова, ръководител Катедра "Икономика на транспорта и енергетиката" в УНСС.

Тя твърди, че общият икономически ефект от частично въвеждане на новата система ще е от 300 хиляди до 5 милиона лева допълнителни приходи, но те са крайно недостатъчни предвид разходите.

 „Единната цена в старата система за таксуване създаваше напрежение при отчитането на приходите от продажби и е спомагала за образуването на несъответствия в приходната и разходната част на бюджета на градския транспорт в София", каза проф. Николова. "Основната част от приходите идва от различните типове абонаментни карти и билети за еднократни пътувания, чиято цена не е актуална и не е актуализирана с години.“

Според нея реалната цена на едно пътуване към 2021 г. е към 2,20 лева, но към нея трябва да се прибави въздействието на инфлационните процеси, поскъпването на горивата, повишаването на заплатите на част от работещите в компаниите за градски транспорт, които водят до нарастване на разходите.

По думите на Николова има нужда да се изгради цялостна тарифна концепция, базирана на почасовото таксуване, но потвърди, че това е технически трудно в момента заради слабото обвързване на разписанията на различните типове превозни средства и липсата на интегрирани хъбове.

Да има ли валидиране на билетите, за да получава Центърът за градска мобилност актуална информация за пътуващите? В кои направления на столичния транспорт има нужда от промяна? Какво може да накара повече хора да ползват обществен транспорт в София, може да разберете, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "В развитие" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:11 | 16.01.23 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още