Той обясни, че според статистическите данни тези „празни“ километри в Европа са средно около 30%, но с дигитализацията на транспортните системи могат да се решат проблеми на логистичния бизнес.
Моллов потвърди, че кризисните ситуации водят до повишаване на цените на горивата, следва завишаване на цените на транспортните услуги, което въздейства стагниращо на бизнеса и това води до поредица от фалити.
„С вдигане на цените на горивата започна много ясно да се засяга темата за електрическите автомобили, за алтернативните горива като водородното. Първо те ще навлязат при доставките в градовете, а международните отсечки ще останат с конвенционалното гориво, но това е бъдещето“, прогнозира Димитър Стефанов, другият съосновател на CargoRadar.
Той потвърди, че освен повишаване цените на горивата, през последните две години се наблюдава и недостиг на шофьори, което също е фактор при ценообразуването, защото заплатите им постоянно растат. „През последните две години имаме 400 хиляди по-малко шофьори в Европа. В тази професия започнаха да навлизат и жени, като в Европа жените шофьори са около 2%. В САЩ процентът е по-голям, като там има практика и цели семейства да се наемат за дълги транспортни курсове“, разказа Стефанов.
Коментирайки как санкциите срещу Русия са повлияли на работата на транспортните фирми Моллов посочи, че сега за извозване на товари от България до Русия и Украйна се ползват разпределителни хъбове, които са позиционирани в Полша и Румъния, откъдето тези стоки биват конвоирани или се използват други вътрешни превозни средства, за да стигнат до крайната точка на доставка.
„Поради отлив на превозвачи от тези дестинации, част от тези превозни средства се пренасочиха към други европейски пазари, разкри Моллов. – Това беше доста шокиращо за част от тези превозвачи, които традиционно през годините са превозвали стоки за Русия и Украйна. За да пренасочат дейността си, костваше редица усилия на собствениците на тези фирми да реорганизират своя бизнес.“
Кои са предизвикателствата пред транспортния бизнес преди „Черния петък“ и предстоящите празници? Как се отразяват процесите на деглобализация на логистичните операции? Как българската платформа CargoRadar свързва спедитори и превозвачи и ще има ли скоро нов български "еднорог"?
Вижте целия разговор във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” може да гледате тук.