Намаленият акциз и отстъпката от 25 стотинки от цените на горивата, които се дават като помощ, направиха от пропан-бутана много интересно гориво. От една страна, това радва търговците на пропан-бутан заради засиления интерес, но възникват въпроси за логистиката, пренастройването и колко дълго ще продължи това. Този коментар направи в ефира на предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria Живодар Терзиев, председател на Българската петролна и газова асоциация.
Той потвърди, че има затруднения в логистиката на всички продукти, тъй като няма достатъчно шофьори, а постоянните ремонти по пътищата създават допълнителни проблеми.
Според Терзиев заради ръста в цените на природния и компресирания газ интересът към горива като метан се срина, докато в същото време потреблението на пропан-бутан се е увеличило в пъти. „При него обаче България разчита на 70-80% внос и може да се сблъска с логистични проблеми и повишаване на цените през зимата, тъй като той е един от малкото заместители на природния газ“, предупреди експертът.
Председателят на Българската петролна и газова асоциация заяви, че през последните години има значителен спад в инвестициите в пропан-бутан, за което е допринесло и постоянното говорене от страна на европейските политици за ограничения и забрана на традиционните горива съответно до 2030 г. и 2050 г.
По думите му компресираният газ е стигнал до цени от 6 лв/кг, с което потреблението е спаднало 5-6 пъти, а метанът е изцяло заменен с пропан-бутан и мазут.
„Самото пренастройване [на автомобила] не е много лесно. За да сложиш пропан-бутанова уредба, при специалистите вече има записвания до Коледа и няма доставки. Не бяхме подготвени за такава вълна“, отбелязва Терзиев. Той прогнозира, че в бъдеще пропан-бутанът ще продължи да се качва като потребление, но призовава хората да не прибързват с решението си да преминават на това гориво, тъй като в зимния период горивото е почти единственият заместител на природния газ и това може да доведе до увеличение на цената му.
Експертът очаква, че дизеловите горива и пропан-бутанът няма да запазят низходящите си цени, тъй като са единствената алтернатива на газа. „Ръстът ще бъде осезаем, прогнозира Терзиев. – За октомври ще има 30% спад в цената, от 6 лева до около 4 лева за килограм, но това отново е ужасяваща цена, ние помним цени от 1,20 лева за килограм с акциз и ДДС.“
Председателят на Българската петролна и газова асоциация напомни, че през последните години в България има 1200 товарни автомобила, които работят на компресиран природен газ. „Когато един камион струва 120 хиляди евро, пропан-бутанът е безалтернативен, това е един вид спасение“, посочи Терзиев.
Как се промени потреблението на горива? Ще срещне ли трудности България при доставките на пропан-бутан? Ще усети ли страната ни дерогацията, която получи от европейските санкции срещу руския петрол? Ще успее ли България да продължи дерогацията след 5 декември с използването на руски нефт? Ще се осигури ли безпроблемна работа на рафинерията в "Нефтохим"? Успява ли да получи българският потребител по-нормална цена на горивата?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.