fallback

Р. Драганов: Ски сезонът у нас ще бъде два пъти по-силен от миналата година

България трябва да продава традиционен продукт, това е най-скъпото нещо, което може да се продава, смята експертът

19:09 | 04.12.21 г. 2

Снимка: Боби Тошев, БГНЕС

България трябва да продава традиционен продукт в традиционна среда. Това е най-скъпото нещо, което може да се продава. На преговорите за бъдещо правителство хората говореха именно за това, каза Румен Драганов от Националния борд по туризъм и Института по анализи и оценки в туризма, в предаването "Светът е бизнес" на Bloomberg TV Bulgaria.

Цялата насоченост бе към устойчив туризъм, каза Драганов. По време на срещите за преговори за нов кабинет "тези млади хора бавно и спокойно ни казваха неща, които, не че не ги знаем, но забравяме увлечени във вихъра на масовия туризъм". 

"Трябва да се запитаме кого обслужва конвейрът на масовия, т.нар. индустриален, туризъм", категоричен бе Драганов. "Вкарваме нискобюджетни туристи, взимаме нискобюджетни работници от Украйна, Молдова, Пакистан, Киргистан, Индия. Храним ги с пластмасови гръцки краставици и домати, турски ананаси, колумбийски банани. От всички страни сме събрали някакви... България какво е?  Опосредстваме връзка между хора, които нямат пари с хора, които произвеждат боклуци и хора, които не знаят да работят. Даваме им терен - за какво? Електричество ли им продаваме? Какво точно им продаваме, за да искаме да развиваме този масов туризъм?"

"Сега се появяват едни млади хора, които казват - толкова много красиви неща имаме. Вижте кухнята на нашите баби, вижте какви вкусни неща се готвят, вижте какви неща сме произвеждали и можем да произведем. Вижте колко много неща имаме на една малка територия, които могат да се видят. Но на цялата територия", сподели събеседникът. По думите му точно това е традиционен продукт в традиционна среда.

Националната резервационна система не е, за да победи мултимилиардните гиганти - онлайн платформите за резервации, а да помогне дори и на по-малките, по-слаби субекти в туризма да се позиционират. Може да има такава система, заяви Драганов.

"Електронните визи са задължителни днес по мнението на госта. "Ние въведохме Зеления сертификат и всяка бутка, в който влезеш, веднага те проверяват. Значи можело! Какъв е този Европейски съюз с тези допотопни машини. По-добре да върнат пишещата машина "Марица" на границата... През XXI век, в края на 2021 година трябва да въведем електронни визи така, както се въведоха Зелените сертификати. Да не би някой да не знае, че е корумпирана цялата ни консулска система? Защо от външно министерство не искат да махнат консулствата? Защото е огромен бизнес".

Около половин милион ще бъдат пътуванията по Коледа и Нова година в България. Около 60 хил. ще бъдат в чужбина - основно в съседни страни, в Европа (посещение на близки, роднини и приятели) и към топлите дестинации, прогнозира Драганов. "Ски сезонът ще бъде близо два пъти по-силен от миналата година. Миналата година имахме около 600 хиляди туристи, влезли в страната. Тази година ще бъдат 1,2 млн., докато през 2019 те бяха 1 670 000".

"Държавната администрация, която се занимава с туризъм трябва да е министерство, но с нови функции. Държавата тряба да започне да се грижи за своята собственост. А държавна собственост е всичко, което по конституция е държавно - плажове, археологическите обекти и резервати, хижите в планините".

Може ли да проработи слогана "Една дестинация - хиляди преживявания" и какво е нужно, за да се случи това? Защо е нужна Национална туристическа органтизация? Трябва ли да има национална резервационна система? Какво представлява и какво трябва да покрива гаранционният фонд? Защо концесиите в туризма не са концесии, а преместваемите обекти не са преместваеми обекти? Къде са пороците на тези договори в момента и как да се прекратят корупционните практики и мошенничетвата?

Повече вижте във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:11 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още