Всеки един от секторите в туризма е засегнат по различен начин от мерките против Covid-19. Ресторантьорите са най-често засегнати от мерките, които се вземат вътре в страната или дори на местно ниво, докато туроператорите, които работят на много пазари, могат да пострадат и от мерки, които се вземат в други страни. Исканията на всички обаче се обобщават в едно - предвидимост в мерките на нашето правителство. Това заяви Димитър Попов, собственик на Penguin travel и член на АТИБ (Алианса на туристическата индустрия в България) в ефира на “В развитие” по Bloomberg TV Bulgaria..
“Миналата година през пролетта мерките, които бяха въведени и касаеха главно пътуванията, бяха аргументирани с това, че все още няма ваксини и се цели да се избегне претоварване на здравната система. Вече има ваксини, ние сме с най-нисък процент от населението, което е имунизирано - 15%, а освен това не знаем колко човека са преболедували”, изтъкна гостът.
Димитър Попов е на мнение, че може би е време да се смени критерият, по който се измерва в какво състояние е пандемията, а метричният инструмент вече да не е брой новозаразени за денонощие. Той даде пример с Дания, където голям брой от населението е ваксинирано и това е позволило на датското правителство да извади няколко държави от червения списък и да ги постави в жълтия. В Германия пък се обмисля епидемичната обстановка да се измерва в брой хоспитализирани на 100 000 души.
Според госта изначално мерките са сбъркани. „Генерално имаме спад в оборота при различни сектори на икономиката с 30%, но проблемът е, че се третират по един и същ начин сектори, които имат 30% спад и такива, които имат 80% спад.”
Единствената мярка, която се оказа ефективна - 60/40, многократно е било оповестено, че ще бъде удължена след юли месец тази година. До момента единствената информация, която туристическият бранш има, е че епидемиологичната обстановка ще бъде удължена с още 3 месеца, но за 60/40 няма нищо официално обявено.
Той сподели, че е преекспонирана идеята, че ако 100% от персонала на хотели и заведения е ваксиниран, “всичко ще върже и ще цъфне”.
“Аз в момента работя и като туроператор, приемам и изпращам туристи, никой не не пита дали персонала е ваксиниран. Туристите основно се интересуват от това какви са мерките и ограниченията на мястото, на което отиват.”
Димитър Попов поясни, че това постоянно тръбене колко сме назад във ваксинация е лош маркетинг за държавата, от които не се нуждаем. Неговото мнение е, че туристическият бранш трябва да има и маркетолози, хора, които знаят екзотични чужди езици и следят детайлно пазарите, за да знаят по какъв начин да привлекат туристите към българските дестинации.
Гостът коментира и информацията, че в Алиансът на туристическата индустрия има разногласия относно бъдещето на туризма в България. Той разясни за аудиторията на Bloomberg TV Bulgaria, че няма да не се получават противоречия, имайки предвид, че алиансът се състои всякакви браншови организации с различни потребности.
Това, зад което застават всички твърдо, е нуждата от държавна компенсация при всяко едно затваряне, както и предвидимост и яснота на мерките на правителството.
Целия разговор вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.