Българският потребител продължава да търси местното производство, макар и отварянето на нацията към света да е променило вкусовете до някаква степен. Статистиката пък отчита продължаващо възстановяване на търговията. Налице все още е оптимизмът от страна на потребителите, които наваксват с потреблението, особено на стоки, които са свързани с дома, дрехи, облекло и т.н. сектори, които пострадаха най-много от затварянията. Това посочи Николай Вълканов, изпълнителен директор на Сдржението за модерна търговия, в предаването „Светът е бизнес“ по Bloomberg TV Bulgaria. Структурата на потреблението по време на ограниченията се е променила значително, а потребителите са предпочитали стоки с по-висока трайност, варива, преработени храни, което означава и сравнително по-евтини стоки. Затова е много трудно да се каже дали е имало печеливши от цялата ситуация. Вълканов коментира и придобилия голям обществен отзвук спор от началото на пандемията, когато големите търговски вериги бяха задължени от държавата да предлагат определен дял български продукти. Само по себе си изискването за разполагане на определено количество български продукти в магазините на търговците „очевидно беше в противоречие с правилата на общия пазар“, смята Вълканов. Той казва обаче, че не е очаквал това да се превърне в голям дебат, защото българското производство и без това доминира много от основните хранителните групи в търговските вериги. Около 2/3 от тях са български. „Няма как да търсим по-голям или по-малък процент по изкуствен път, защото това, което се появява на щандовете на магазините, е функция на това, което се произвежда в страната и на конкурентоспособността на производството“. Със сигурност българският потребител търси местно производство, така че и в интерес на търговеца да задоволява търсенето, казва Вълканов. Особено по отношение на сравнително слаборазвития сегмент на био-храните българските производители имат голям потенциал. В същото време обаче в последните години се засилиха много взаимовръзките между България и Европа, което носи промяна във вкусовите настроения на потребителите, напомня представителят на Сдружението за модерна търговия. „Това са напълно нормални и естествени процеси“.
Целия разговор вижтe в интервюто за Bloomberg TV Bulgaria.