Целите, които си поставя Брюксел за Зелен преход, са прекалено амбициозни, а срокът, в който Европейската комисия иска мерките да бъдат приети и изпълнени, е прекалено кратък, смята Боян Рашев, управляващ партньор в denkstatt България. Пред Bloomberg TV Bulgaria той коментира, че консенсус по темата трудно ще бъде постигнат и това си личи от моменталната реакция на Полша, която поиска Европейският съюз да “плати сметката” за затварянето на ТЕЦ на територията на страната.
“В рамките на 30 години Европейският съюз успя да намали нетните емисии с 20%, а сега иска за още 10 години да ги намали с 35%, което е изключително трудно да стане”, каза гостът.
Според Рашев тежката индустрия в Европа или е изчезнала, или е преместена извън територията на континента, или е разположена в Източна Европа. В Европейския съюз всички евтини и базисни мерки за енергийна ефективност са взети. Комбинацията от тези два фактора е причината за последните три десетилетия въглеродните емисии да спаднат с 20%.
Но за следващите 10 години Европа трябва да успее да надгради постигнатото за 30 години - това, според Боян Рашев, е красива, но утопична мечта.
“Индустриите реагират остро, но този път казват истината”, добави той.
Експертът е категоричен, че на този етап Европейският съюз иска да продължи да става по-богат, но без вече да се налага да използва енергия или с други думи - усилия. Всички предложения на Европейската комисия водят до това енергията да стане много скъпа, а ефектът от тези мерки основно ще удари крайния потребител, каза още той.
“Цената на тока ще експлодира, а тази на газа също не е ниска. Причината за това е огромното потребление на газ в Китай и Япония, а в Европа в момента се опитваме да заместим топлоелектрическите централи с природен газ. Другата алтернатива на ТЕЦ е биомасата, но тя има дори по-голям въглероден отпечатък от лигнитните въглища, а дава по-малко енергия от тях“, обясни Рашев.
По темата, че Франция отказва да приеме налагането на електромобилите, той коментира, че те в действителност нямат никаква пазарна сила.
“В България електрическите автомобили са рядкост, което показва колко търсени са в действителност. От 10 години планирам да си купя такава кола, но така и не го правя, защото просто няма достатъчно добра оферта”, каза още гостът.
Ако купуването на електрическите автомобили не е било изкуствено стимулиранo чрез държавна намеса, то пазарът много бързо е щял да покаже, че търсене за такива коли няма, уточни той.
Целия разговор вижте във видео материала на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.
Видеа с всички гости на предаването “Бизнес старт” гледайте тук.
преди 3 години именно, лъжитв не са друго мнение... можем да имаме различни мнения по въпроса левски или цска е по добър... но на въпроса колко е 2+2 нема друго мненеие :)) едно е.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години то не е лошо да има различни мнения , ама рашев все едно се е гушнал с импа ... едни и същи небивалици . немало индустрия , нищо не се правело в ЕС ... ми да излезнат от илиянци и куфланд и ще видят , че светът е доста шарен ... :))) ... ей такива неща ми излизат из тубата , летни ... :))) ... https://***.youtube.com/watch?v=rN-j1Pc6aec отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Г-н Рашев, Биомасата, добита от свръхбързорастящ (1 метър на ден) Бамбуков Хибрид на база сорт Беема, отгледан оранжерийно, върху многоетажни рото-рафтове, във Вертикална Аеропонна Ферма - vertikalna-ferma.alle.bg , има калоричност от 20 MJ/kg.Калоричността на лигнитните въглища е между 10 и 20 MJ/kg - тоест, ПО-НИСКА от тази на лигнита . Себестойността на Бамбуковата Биомаса е десетки пъти по-ниска от тази на лигнита . Всъщност, се доближава почти до НУЛА . Една 50м висока В-Ферма инсталирана върху 1 дка площ предлага добив от над 3000 тона Биомаса на Ден , която може да се продаде по около ?70/тон или да се преработи в над 50 вида храни, фуражи, торове, влакна, пулпове, биополимери, строителни профили, 100% Карбон-Неутрални Биогорива - биогаз, биометан, биоетанол, биодизел и ИФО-Аерозол - biodizel.alle.bg , пелети, прахово гориво за горелки и турбини, и много други.Изграждането на около 100 дка такива В-Ферми ще ликвидира изцяло вносът на руски газ и други горива и ще стартира експорт за стотици милиарди - в пъти БВП-то ни.Разбира се, само ако измрат всички чиновници и политици.vertikalna-ferma.alle.bgbiodizel.alle.bgnula-energia.alle.bghorti-energy.alle.bgbamboo-economy.alle.bgbamboo-biomass.alle.bggreen-trillion.alle.bg отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години нема тоя е завършил екология или нещо подобно... в началото пишеше смислени неща, но в един момент някой го купи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години по въпроса за тежката индустрия , има ли я или я няма в ЕС ... нека г-н рашев погледне статистиката на производство на цимент , вар , гипс в ЕС и да сподели това Е ли тежка индустрия или не ... ?! нека да погледне производството на строително желязо и да сподели това Е ли тежка индустрия или не ... ?! да погледне статистиката на производство на химически продукти и да сподели това Е ли тежка индустрия или не ... ?! да погледне кой е вторият най-голям производител на стомана в света и да сподели това Е ли тежка индустрия или не ... ?! за машиностроенето и автомобилостроенето даже няма и да отварям дума ... !!!!! ако г-н рашев смята , че закриването на кремиковци е прецакване на тежката индустрия в ЕС да си изгризе дипломата по икономика , ако има такава ... ще експлоадира ли цената на токът ... :))) ... ми не . няма да гръмне . знам къв рев е откъм въглеводородното лоби и ядрените мераклии , ама нъц . нема да стане ... не цената е проблем в БГ за електричките , а зарядната инфраструктура . цъкаш в мобиле бг и излизат до 30х над 100 обяви . ако имаш познат да ти я внесе от норвегия или швейцария или холандия (там е по-тегаво) има бол електрички и на по-ниски цени . верно първите поколения но има ... ако искаш нова , да си налега парцалите и да бачка ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 3 години Целите не са амбизиозни а *** ! отговор Сигнализирай за неуместен коментар