В България спешно трябва да се инициира обществен разговор по темата за електрификацията на колите, тъй като страната ни, която е с най-стария автопарк в ЕС, не е подготвена за този преход. Това мнение изказа в в ефира на предаването „Клуб Investor“ на Bloomberg TV Bulgaria Калоян Желев, автомобилен експерт.
„За мен е напълно непонятно защо не се говори за това – вероятно се страхуваме от гледката или се страхуваме да признаем ситуацията”.
Желев е прегледал предизборните програми на основните политически партии и е останал с впечатлението, че дори и тези, които имат по някое разписано изречение, а те далеч не са мнозинство, показват фундаментално неразбиране на проблема и липса на експертност. „В ситуации като българската в огромна част от политиките, особено в ранния си етап, няма как да не бъдат непопулярни тези теми. Големият страх на всички политически партии са непопулярните решения, с които рискуват да изгубят избиратели“, каза той.
Според Калоян Желев спешно се нуждаем от признаване на проблема. По думите му на този етап политиците остават със широко затворени очи.
В средата на юли предстои да излезе предложение, което да завиши още въглеродните цели за 2030 г. и нататък, до степен, заради която Германската асоциация на автомобилните производители излезе с изключително остър текст. Желев коментира темата, прогнозирайки, че „ще се разгърне в още по-голяма степен този стремеж към електрификация, защото това е една от мега тенденциите в автомобилната индустрия“.
„Ако говорим само за двигателите с вътрешно горене, след около 5 години ще влезе новият емисионен стандард „Евро 7“, в който по-голямата част от основните емисионни величини са с между 5-10 пъти по-строги изисквания за очистване, което ще оскъпи допълнително автомобилите с вътрешно горене“, каза още Калоян Желев.
До какво ще доведе голямата амбиция и бързане на Брюксел и дали политиците и законотворците ще осъзнаят какъв е вторичния ефект от мерките, които предлагат – вижте в целия разговор.