Инцидентът в Суецкия канал увеличава допълнително таксите за морски превози и наеми на контейнери - тенденция, която се е оформяла и преди него. Това заяви в ефира на Bloomberg TV Bulgaria доц. Борислав Арнаудов от Катедра "Икономика на транспорта и енергетиката" на УНСС.
“Транспортните компании имат интерес тези цени да продължат по-дълго време, въпросът е какво ще направи пазарът, защото има и алтернативни маршрути”, каза гостът.
За пример Арнаудов посочи железопътния транспорт. “От източното крайбрежие на Китай до Лондон пътуват влакове за около 18 дни. Това са 12 хил. км. Не можем да сравняваме обемите обаче”, отбеляза той.
Гостът посочи, че другите варианти са през т.нар. Северен морски път. Според него този маршрут със сигурност ще е алтернатива, имайки предвид наличието на ледоразбивачи и промените в климата.
“Русия и Китай работят заедно в сферата, те имат интерес от този път... Няма как гиганти като тези страни да разчитат само на един маршрут за превоза на стоки от Изтока до Европа, САЩ и Африка”, каза гостът.
Арнаудов изрази очаквания управлението на Суецкия канал, което в момента е в ръцете на правителството на Египет, да бъде дадено на концесия, като така ще се подобри корабоплаването и ще се минимизират тези инциденти. “5-6 млрд. долара са приходите от концесионни такси. Въпрос на договорка е каква част от тази сума ще остава в правителството на Египет”, изтъкна той.
Целия разговор вижте във видео материала на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.