fallback

Експерт: Трябва нов подход в борбата с войната по пътищата

Няма как да постигнем различни резултати, ако всяка година прилагаме едни и същи мерки, смята Богдан Милчев от Института за пътна безопасност

22:46 | 22.08.19 г. 3

Проектозаконите за пътните превозни средства (ППС) са „абсурдни“ в този си вид, твърди Богдан Милчев от Института за пътна безопасност в студиото на „Светът е бизнес“ с водещ Ивайло Лаков. Той предлага създаването на кодекс, който да обединява, а не да раздробява проблема с войната по пътищата, чиято основна идея да бъде промяна на средата, в която са поставени водачите на ППС.

„Няма как да постигнем различни резултати, ако всяка година прилагаме едни и същи мерки. Моделът „контрол-акции-контрол-акции-вдигане на глобите“ се изчерпва. Той дава някакъв резултат, но вече осма-девета година не можем да намалим жертвите под 600. Просто трябва да сменим подхода. Трябва да променим средата. Тя е съставена не само от пътищата и инфраструктурата, но и от законодателството, обучението на шофьорите, образованието, ресурсите, културния детерминизъм. Всичко това може да го промени държавата“.

Богдан Милчев дава пример с Швеция, която се слави, като държавата с най-голяма безопасност на пътя. Там хората признават, че 40% от водачите карат с превишена скорост, но вместо да се поставят камери на места, на които да се събират глоби, те биват локализирани там, където скоростните ограничения наистина спасяват животи.

„Административната среда у нас е силно корупционна. Това не е мое заключение, но аз го споделям. Европейската комисия смята средата в България за силно корупционна. Когато създаваш все повече административни процедури, все повече гишета, ти увеличаваш корупцията. Авторите на тези законопроекти будят доста тревога във всички нас, защото не е ясно чии интерес обслужват“.

Нужна е ясна политика, която за период от 5-6 години да наложи промени, които да променят цялостно средата у нас, за да може в крайна сметка да се отлепим от дъното, с което някак сме свикнали, по отношение статистиките за смъртността на пътя от глава на населението, коментира още гостът.

Още от разговора вижте във видеото.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:59 | 12.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още