Проблемът е нетно колко замърсяваме околната среда и развитието на технологиите, отколкото по какъв начин ще харчим електроенергията. Електродвигателите на този етап замърсяват много пъти повече от конвенционалните, заяви проф. Йонко Мермерски, изследовател и преподавател по органична химия в Джорджтаунският университет в Ню Йорк, САЩ, в предаването "Светът е бизнес" с водещ Николай Кръстев.
"Аз предлагам решение за зареждане на електромобилите в движение, а не стационарно. Потребителските навици са огромен фактор, който мнозина не отчитат. Много хора не искат да помислят за плъгин-хибрид или за автомобил, който се зарежда".
Непосилно е индустрията да се пренастрои така, че да се постигнат целите за икономичност, без това да окаже рязко влияние върху икономиката, подчерта гостът. Аз лично бих пестил природните ресурси, тъй като в момента нямаме техен заместител, като бих насочил в автомобилната индустрия всички коли да бъдат хибридни, твърди още проф. Мермерски.
И САЩ, и Китай намаляват подкрепата си за горивната ефективност и електрическите превозни средства. Какво следва?
"Субсидиите в Китай ще бъдат намалени с близо 50% още тази година. Интересна е причината поради ниската ефективност на тези системи на този етап, както и заради измамите. Количеството на енергия и цената определят това какви автомобили ще бъдат карани".
Професор Йонко Мермерски съобщи, че над 85% от електроенергията в световен мащаб произлиза от фосилни горива. Не можем да ги отречем и спрем, при условие, че са евтини. Човечеството е разглезено в това отношение, смята той, тъй като разхищаваме енергия. Електроенергията трябва да дойде от възобновяеми източници, изтъкна гостът.
До 20 години общият брой на автомобилите на планетата ще бъде 1 млрд. 500 млн., казва Мермерски. "Годишно произведените автомобили са около 100 млн. Около 1 млн. са електромобилите. На всеки 1000 конвенционални автомобила се произвеждат 2 електромобила. Хипотетично: Ако всичкият литий на планетата превърнем в батерии, няма да имаме достатъчно стокиволатчасови батерии дори за 80% от автомобилите, които ще се движат по пътищата. Когато се екстраполират прогнози, трябва да се съобразим с физическите възможности и ресурси на планетата", категоричен е изследователят и преподавател по органична химия в Джорджтаунският университет в Ню Йорк.