Индустриалната среда е ключова при избора на локация за инвестиция от мащаба на тази на германския автомобилен производител Volkswagen. Местният пазар трябва да бъде достатъчно мощен, за да поддържа завода. Поради тази причина компанията избира страна, която притежава вътрешен производствен и потребителски мащаб. Това обясни в ефира на Bloomberg TV Bulgaria доц. д-р Косьо Стойчев от СУ "Св. Климент Охридски".
„На територията на Турция отдавна има автомобилостроене. Тя е доказала способността си да бъде страна, в която може да се произвеждат автомобили, посочи той и отбеляза, че е успех изобщо държавата ни да се коментира като локализационен избор. – България може и трябва да произвежда автомобили, въпросът е дали е необходимо да влезе във високия клас от първа стъпка, или не трябва да се започне с производство на по-лесни и по-масови автомобили.“
Според Косьо Стойчев в нашата страна вече има подобрения за инвеститорите, но може да се направят още, за да се печелят подобни инвестиции. “Част от тях са свързани със запазването на големи територии, които компактно да отговарят на условията за привличането на такъв голям производител, както и намирането на механизъм с много сериозни държавни гаранции за покупката на произвежданите автомобили”, каза доц. Стойчев.
Той препоръча страната ни да се подготви административно “малко по-сериозно”.
“Заделянето на земя не е достатъчно, както и близостта на град с определено количество население, което потенциално би могло да работи в един такъв завод“, категоричен е експертът и напомни, че в момента сме в ситуация, в която работната ръка мигрира от фирма на фирма, а българското образование вече изцяло е ориентирано към хуманитаристиката.
Какво още каза доц. Стойчев вижте във видео материала.