Молбата за забрана на износа на дизеловите двигатели на страни от Западна Европа е правилна стъпка, но вчера министърът на околната среда и водите Нено Димов на Съвета на министрите на околната среда в Брюксел е предложил нещо, което заслужава адмирации - създаване на Европейски фонд за чиста мобилност. Това коментира в ефира на Bloomberg TV Bulgaria, бившият министър на околната среда и водите Нона Караджова.
"Посоката е в преход към електрически превозни средства. Това е фонд, който би следвало да финансира проекти, свързани с оптимизиране на транспорта и преминаване към по-устойчив такъв", поясни още тя.
Над 82% от емисиите на фини прахови частици под 2,5 микрона идват от битово отопление на дърва и въглища. Една от мерките в Националната програма е свързана с преминаване към природен газ. Втората касае подмяна на печките към такива, които отговарят на директивата за екодизайн. Третата е въвеждане на стандарти за твърдите горива, коментира още Караджова.
Според автомобилния експерт Калоян Желев около 2/3 от автомобилите от българския автопарк (3,7 млн.) са на възраст 16 години и повече. "Този тип автомобили са функция от бедността ни и на липсата на национална политика, която да ограничава това движение на дизелови автомобили", допълни още той.
Според него повишаване жизнения ни стандарт ще повиши и качеството на автопарка ни. Би следвало да ограничим вноса на стари дизелови автомобили, като полезна мярка би било субсидирано приемане за скраб на стари дизелови автомобили, ако се въведе контрол при вноса, както и създаването на градски зони с ниски емисии, категоричен е експертът.
По думите му мерките, заложени в Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха в България, са положителни и резонни, но липсва тяхната цялост и синхрон помежду им. Също така България и по-специално Министерството на транспорта трябва да взимат по-активно участие по транспортните теми, например - относно вноса и износа на дизелови автомобили у нас, добави Желев.
Припомняме, че Министерството на околната среда и водите публикува за обществено обсъждане Националната програма за контрол на замърсяването на въздуха в България (2020-2030 г.), в която се предлага намаляване на вредните емисии на серен диоксид, азотни оксиди, неметално летливи органични съединения, амоняк и фини прахови частици, както и ограничаване на вноса на коли със стандарт Евро 3 или под него.
Вижте още във видеото.