Обхватът и психологическата близост са основните признаци, които са фактор при излизане на даден бизнес на глобалния пазар. Това коментира проф. Димо Димов, преподавател по иновации и предприемачество в Университета в Бат (University of Bath School of Management), в предаването „Бизнес старт" с водещ Христо Николов.
„Няма единен пример. Практиките са разнообразни и отразяват спецификата на секторите и на ръководителския екип. Става въпрос за последователен и опознавателен процес - пазари, мрежи от връзки, канали за комуникации, създаване на екипи", коментира проф. Димов.
Гостът твърди, че компаниите, преди да гледат навън, трябва да се вгледат във вътрешните си процеси.
„При проучването на чужди пазари определено се следи абсолютният размер на един пазар. Вторият фактор е психологическата близост. Тя е не само географска, а езикова, културна, политическа. Анализът трябва да бъде сегментиран", допълни той.
При влизане в една страна е важна първата точка на влизане - тя създава базата за растеж, смята проф. Димо Димов. „Трябва да има познания за сегментите, най-слабите звена на пазара. Тук консултантите биха дали информация", уточни той.
Единният пазар сваля много бариери, но не променя психологическата близост/отдалеченост, подчерта гостът. Езикът е средството, което улеснява комуникацията, отбеляза още той.
Още от разговора вижте във видеото.