Пет големи компании са подали документи в процедурата за концесия на Летище София - по-малко на брой в сравнение с по-големия интерес за Летище Белград. Въпреки това конкуренцията е добра, защото става дума за големи инвеститори, които имат годишен капацитет от десетки и дори стотици милиони пътници. Това каза пред Bloomberg TV Bulgaria бившият зам.-министър на транспорта Никола Янков, сега председател на Съвета на директорите в "Експат Кепитъл".
Той коментира, че процедурата за Летище Белград е минала по-прозрачно, без отлагания и политически турбуленции, което е привлякло повече кандидати. Участието в една таква процедура струва милиони долари, компаниите искат сигурност, че всичко ще бъде доведено докрай, обясни той.
Летище София има нужда от стратегически оператор, който да го развие, а държавата няма пари да инвестира в него, заяви експертът.
Трафикът през Летище София изпревари очакванията ни. Интересът на самия концесионер ще зависи от трафика и той ще трябва да направи нов терминал вероятно преди предвидените за това 10 години, заяви Янков за сутрешния блок „Бизнес старт“ с водещ Христо Николов.
По повод идеята с парите от концесията да бъде финансирано БДЖ Янков уточни, че това не е част от процедурата, а просто приходи за държавния бюджет.
Решението да се финансира БДЖ с 550 млн. лв. е съвсем различно и трябва да се коментира извън тази процедура, каза той. Според него товарните превози на държавния железопътен превозвач трябва да бъдат приватизирани, а гарите да бъдат дадени на концесия.