През последните години производителите на самолети Airbus и Boeing са в огромна надпревара за привличане на клиенти. В тази надпревара се включват лидерите на САЩ в полза на американския производител и лидерите на Франция, Германия и Великобритания в полза на Airbus. Това каза Милен Керемедчиев, бивш зам.-министър на външните работи, в предаването "Светът е бизнес" по Bloomberg TV Bulgaria.
"Двете катастрофи с Boeing и спирането на най-новата модификация на Boeing 737 удря много сериозно американския производител. САЩ обвиняват ЕС за нерегламентирани субсидии, които дава европейският бюджет към Airbus. Делото на САЩ вече се проточва 14 години, без да има крайно становище".
Поради това Вашингтон обмисля да наложи мита върху вноса на европейски стоки на стойност 11 млрд. долара, заяви Керемедчиев.
Всяка една от страните води протекционистка политика. Войната между производителите на самолети ескалира до война между САЩ и ЕС, обясни той.
"САЩ отбелязват, че ще въведат мита заради липсата на решение през последните 14 години. ЕС казват, че ще отговорят с реципрочни мерки. Основната задача на САЩ е да предпазят Boeing, който в момента търпи тежки загуби".
Brexit може да ограничи възможността на Airbus да изпревари Boeing, коментира той.
"След Brexit Великобритания няма да има директни споразумения с ЕС и ще важат общите митнически правила на Световната търговска организация. Всички части, произведени за Airbus във Великобритания, трябва да бъдат облагани с минимум 10% мито, когато се внасят в Тулуза за сглобяването на самолетите".
Целия разговор гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.