fallback

Телемедицината улеснява достъпа до здравеопазване

Държавата трябва да поеме отговорност за регулации и в телемедицината, казва Йосиф Дишлиев, съосновател на Healee

17:46 | 18.02.19 г.

Навлизането на дигиталните технологии в медицината е довело до обединяването на две услуги - платформа за онлайн резервации на часове при лекари, SuperDoc.bg и апликацията за медицински онлайн консултации Healee.

Телемедицината е възможността на лекар да си говори с пациент от разстояние и съществува повече от 15 години. Тя се е извършвала по телефона и с навлизането на интернет свързаността комуникацията се премества в онлайн канала. В последните години тя се развива много бързо, особено в Америка, защото отговаря на проблема с недостига на лекари в световен мащаб. Това обясни Йосиф Дишлиев, съосновател на Healee, в предаването "В развитие" по Bloomberg TV Bulgaria.

"Телемедицината като опция за връзка между лекар и пациент първо прави достъпа до лекарите по-лесен  и по-бърз и може времето на лекарите да се използва по-смислено. В България и в Европа секторът е доста млад, за разлика от Америка, в тази си част, която е насочена към пациента, за разлика от телемедицината между лекар и лекар, която е доста по-широко застъпена. Великобритания е европейската страна, в която има няколко компании,  работещи така, но развитието на дигиталните услуги в медицината е с 10 години по-назад от това в Щатите", поясни Дишлиев.

Платформата за онлайн консултации Healee започва да работи от десетина месеца, първоначално с екип от лекари със 7 специалности и е била насочена към българи в чужбина. Поводът е достъпът на тези в хора в чужбина, особено в Англия, до специализирано лекарско внимание, който е доста труден и скъп, чака се с месеци за специалист. Концепцията е намерила добър отзвук и е приложима само когато от медицинска гледна точка това е възможно да стане онлайн, уточни Дишлиев.

Улесняването на връзката между лекаря и пациента е целта на създаването на платформата SuperDoc.bg, каза в предаването "В развитие"  Ваня Чонева, Изпълнителен директор на дигиталната платформа за онлайн резервации SuperDoc.bg.

"Когато човек се сблъска с непознат здравословен проблем това е доста стресиращо, започва едно търсене в интернет, обаждане на приятели, звънене на лекари, които в този момент не могат да отговорят, защото преглеждат други пациенти и човек се чувства като натрапник. Разгледах успешни примери в Европа и по света  и така започнах в края на 2015 г.  Доста време измина, надявам се, че сме улеснили достъпа до добри лекари на пациенти. До момента имаме 1000 лекари, с които работим, между тях има малки и големи центрове, единични и групови практики.....“

Лекарите са тези, които преценяват дали за консултацията се заплаща и с каква сума, казаха още гостите. Често за няколко разменени думи услугата е безплатна.

„Целта ни е да дадем на максимално голям процент от българското население достъп до лекари. Продължаваме да присъединяваме лекари до достигане на бройка, достатъчна да покрием територията на цялата страна, тъй като към момента основните градове, в които сме, са София, Пловдив, Варна, Стара Загора, Русе, големите градове на България. Искаме да имаме възможност с обединената услуга да излезем извън границата на България. Такива ще са следващите ни стъпки“, каза Ваня Чонева.

Йосиф Дишлиев обяви, че имат мнението на различни институции, че комуникацията между лекар и пациент онлайн се смята като медицинска помощ и преглед. Според него държавата трябва да поеме отговорност за регулации и в телемедицината.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:49 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още