При покупка на намалена стока от днешния „Черен петък”, обвързана със съпътстващ я договор за услуга, потребителите да се интересуват подробно за неговия срок и параметрите на въпросната услуга. За това предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов по Bloomberg TV Bulgaria. Той призова да се обръща внимание не само на цената, но и доколко самата услуга отговаря на очакванията и изискванията и дали няма включени пакети, които не са необходими.
Според председателя на КЗП именно офертите за на пръв поглед изгодни стоки като например телекомуникационни устройства или телевизор ведно с договор за свързана с тях услуга са една от възможните нелоялни търговски практики на „Черния петък”. „Има риск, закупувайки на тази изгодна цена подобно устройство, да се окажете обвързани с дългосрочен договор за услуга, която може да не е чак толкова потребна и да се окаже, че като стойност е на една доста по-съществена цена, отколкото бихте могли да се абонирате за нея в нормална кампания и когато покупката на това устройство не би довела и до обвързването с този договор”, обясни Маргаритов. В предаването „Бизнес старт” Димитър Маргаритов посочи, че няма законова забрана за търговците да предлагат комбинирано стоки и услуги, стига да спазят изискванията за обявяването на условията по такъв тип сделки. „На първо място, те са длъжни достатъчно ясно да информират потребителите, че ще се подпише договор за определен срок. Трябва да бъде разяснено и каква е стойността на тези услуги, както като месечен абонамент, така и като крайна цена”, допълни той. По думите на Маргаритов фундаменталните потребителски права по никакъв начин не могат да бъдат изгубени само защото говорим за „Черен петък” или за друга кампания за отстъпки. „Това например означава, че ако сте си купили стока с намаление, Вие имате право на рекламация при проявен дефект в рамките на гаранционния срок. В първите шест месеца тежестта за доказване на причината за несъответствието е у търговеца. Това по никакъв начин не може да бъде отменяно или променяно с различен тип договорни клаузи, които търговци биха могли да предложат на потребителите”, категоричен бе председателят на КЗП. „Нека да е ясно, че намаленията трябва на първо място да са в полза на потребителите, тъй като те ще платят по-ниска цена за това, което искат да си купят. Но те са и една възможност за търговците, когато спазят изискванията на закона и достатъчно ясно обявят условията на сделките, да направят по-големи обороти”, каза още Маргаритов. Той цитира статистически данни, според които по време на „Черния петък” се регистрира неимоверно увеличение на оборотите с по 20-30-50%, а някои от търговците отчитат по-големи обороти, отколкото по Коледно-новогодишните кампании. „Трябва да се стигне до една ситуация win-win – това няма да е никак трудно, ако се прилагат правилата, които все повече хора знаят и все повече търговци са склонни да спазват”, заключи председателят на КЗП.