Част от процесите в строителството, като планиране и производство, са дигитализирани, но в самото изпълнение – на стороителната площадка, дигитализацията изостава много. Това каза в ефира на Bloomberg TV Bulgaria инж. Цанко Миланов, управител продажби и маркетинг на „Винербергер България“.
По думите му строителството е доста консервативен сектор. „Голяма част от компаниите не могат да преценят колко дълго ще продължи възхода в сектора и това ги прави предпазливи в инвестициите им в дигитални технологии“, коментира още Миланов.
Според инж. Димитър Македонски, мениджър на отдел Изследвания и развитие в Cobuilder International, самото строителство не е продължителен процес. Стартирането и краят на даден проект се случват за сравнително кратко време. Това прави трудно развитието на дигитализацията в сектора, обясни той.
По думите му има две причини: едната от тях е, че дигитализацията на строителната площадка ще намали спекулациите в строителството, а другаъа и основна причина, е, че хората много трудно се доверяват на споделените информационни пространства.
„За да започне дигитализацията трябва да се промени образованието. В университетите темата дигитализацията все още е на ниво проектиране. Включително и там все още се работи с продукти, които вече са нещо нормално за Западна Европа“, посочи инж. Миланов. Бизнесът също трябва да обърне внимание на дигитализацията, за да повиши своята ефективност. Промяна в компаниите ще наложи и промяната и дигитализацията на всички участници в строителния процес, добави още той.
Вижте още във видеото.