С краудсорсинг* получаваш повече от краен продукт, получаваш хора, които работят за твоята идея. Те обикновено са добронамерени и често стават твои потребители заради преживяването, и посланици, защото участват често в кампании.Това обясниха в ефира на Bloomberg TV Bulgaria в предаването Investbook проф. Десислава Бошнакова от НБУ и краудсорсинг експертът Пепа Василева.
„Краудсорсингът представлява възлагане на задача от страна на определен адресант – било то бизнес, организация и т.н. на множество адресати, които да я свършат. Това е едно изпращане на открита покана през интернет, възлагане на работа на различни групи хора, на „онлайн тълпата“, каза Десислава Бошнакова.
Тя информира, че 75% от водещите марки в света през миналата година са използвали краудсорсинг за свои дейности.
За пример Бошнакова даде проекта „Метрополитен“ за дигитализиране на стара реклама на в. „Ню Йорк Таймс“.
„Всеки един от нас, макар да не знае, е бил част от краудсорсинг инициатива в интернет. Например въвеждането на цифри и букви в някои сайтове с цел да докажеш, че не си робот, всъщност помага за превеждането и дигитализирането на текстове. Примери за това са и Wikipedia, Google, и т.н.“, посочи проф. Бошнакова, която разкри какви са ползите от участието на хората, без за това да им се плаща.
“Мотивацията на хората, извършващи подобен тип работа в интернет, противно на общоприетото, не е основно движена от парите, а по-скоро от любовта към дадено нещо, дадена кауза или пък желанието за слава”, коментира тя, позовавайки се на проучване, дело на американския водещ университет MIT в Масачузетс.
Пепа Василева смята, че от краудсорсинг се възползва както едрият, така и дребният бизнес.
„Например, що се касае до маркетинга, хората се чувстват много по-съпричастни към даден продукт, ако има усещането, че участват по някакъв начин, било чрез идея или чрез нещо друго, посочи още тя. – Краудосорсингът е нещо ново, което тепърва ще става все по-разпространено.“
По думите на проф. Бошнакова бизнесът и организациите трябва да имат предвид, че може би 90% от идеите, които идват от „онлайн тълпата“, са брак, затова трябва да бъдат изградени много добри критерии за оценка, като тайната на успеха лежи в правилното планиране.
„Краудсорсингът е по-ефиктивен, защото се натрупват много идеи, а по-евтино е, защато не се плаща, условно казано, а по-ефикасно е, защото има външен поглед“, категорична е Пепа Василева.
*Краудсорсинг буквално означава използване на ресурса на тълпата. Представлява получаване на необходимите услуги, идеи или продукти чрез привличане на голяма група от хора, най-често организирани онлайн. Проектите обикновено се обявяват публично и всеки може да се включи като доброволец.
Вижте повече във видеото.