Сравнението само на обеми на производство на отделни стоки в различни периоди в развитието на икономиката е много подвеждащо. Това каза Явор Алексиев, икономист от Института за пазарна икономика (ИПИ), в предаването Invest/Or? на Bloomberg TV Bulgaria. Според него е много важно какво се крие зад тези обеми и какъв е източникът на богатството в една икономика.
Гостът коментира годишния доклад за икономическо развитие и политики в България на БАН с фокус "Пътят към ЕС и равносметка от първите 10 години".
Годишният доклад на БАН е един далеч нелишен от аналитични достойнства документ, каза Алексиев. По думите му основният проблем, който се откроява с аналитичния подход, е в основната тема на доклада - европейският път на България и оценка на първите 10 години.
"Това, което колегите са направили, е да разгледат статистическите годишници от 1989 г. с данни от 1988 г. Там, в началото на тези годишници, има едни таблици "Важни за България продукти" и те са взели тези таблици, извадили са продуктите и са направили съпоставка с размера на производството в последващи периоди. Проблемът идва от там, че икономиката през 1988 г. и тази, която имаме в наши дни, е с коренно различна структура. Огромна част от добавената стойност на сегашната българска икономика се генерира в сектора на услугите и когато правим директни сравнения между два несъпоставими периода, се получават едни апокалиптични сравнения", коментира Алексиев.
По думите му, ако направим обратното сравнение - между важните за българската икономика днес продукти и производството им през 1988 г. ще стигнем до извода, че сега сме много по-развити. Последното е факт, но за него може да се съди по съвсем други показателни, а не по това например колко грамофона сме произвели днес и колко преди 30 години.
"Това, което липсва като констатация в доклада на БАН, е основното - че сблъсъка с пазарната конкуренция след промените показа, че специализираната тясно в рамките на Съвета за икономическа взаимопомощ (СИВ) българска икономика и български производства не са достатъчно конкурентоспособни, качествени и достъпни, за да спечелят не само джоба на европейския, но и на българския потребител", коментира икономистът.
Вижте повече във видеото.