Една от мерките срещу замърсяването на въздуха в големите градове през зимата е да се насърчава използването на градски транспорт. Това заяви пред Bloomberg TV Bulgaria Теодора Стоянова от екологично сдружение “За земята” по повод наднормените нива фини прахови частици (ФПЧ) в големите градове.
Тя посочи, че комплексни фактори водят до наднорменото замърсяване в столицата - географски плюс голям принос на човешката дейност, отоплението с нискокачествени въглища, влажна дървесина, горенето на гуми и пластмаси, автомобилният трафик. През зимните месеци според нея битовото отопление е водещ фактор, в сравнение с транспорта.
Градове като Париж, Лондон или Мадрид страдат основно заради транспорта и затова мерките там са срещу автомобилния трафик и насърчаване на ползването на обществения транспорт.
В България трябва да се предприемат мерки за битовото отопление и да се насърчи ползването на градски транспорт. Той трябва да бъде по-удобен, да минава по-често и да се движи до по-късно, посочи тя.
Много държави имат стимули за закупуване на електромобили или хибриди. Настина трябва да се върви в такива посока, препоръча експертът.
„Трябва да бъдем активни, да настояваме мерките да се прилагат, за да се стигне до реални резултати“, каза тя.
Три различни системи измерват замърсяването на въздуха и данните им си противоречат, каза пред Bulgaria ON AIR общинският съветник Венци Мицов.
Бившият кмет на София Стефан Софиянски подчерта, че проблемите с въздуха не зависят до такава степен от градоначалника на съответния град. "Смятам, че се работи по проблема, но мерките не могат да бъдат толкова ефикасни, защото това е въпрос на доста сериозни натрупвания, а и на климатични условия", обясни Софиянски.
Той посочи, че по време на неговото управление на столицата бюджетът за поддържане чистотата в София е бил 60 млн. лв., а сега те са около 160 млн. лв.