Въпреки че управлението на бюджета е пред очите на повечето хора, всъщност много малко знаят какво точно става в него. Това е един парадокс, потвърждаващ, че колкото едно нещо е по-публично, толкова по-малко е познато в дълбочина. Това каза финансистът Любомир Дацов в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
"Може би причината е, че е изглежда сложно, а може би, защото е непосредствено пред очите ни и не му обръщаме достатъчно внимание".
"Консолидираната фискална програма съдържа няколко вида бюджети. Това е едно виртуално наименование, защото като бюджет тя не съществува, а е събирателно на няколко вида бюджети. Тук се включва Централният републикански бюджет, образно казано това е "бюджетът-майка" на всички бюджети, където се събират всички държавни приходи. В него се правят трансферите - дава се на останалите бюджети на министерствата и ведомствата. Включват се и т.нар. независими бюджети - бюджетите на сметна палата, на президентството, на Конституционния съд, на Народното събрание. Това са бюджети, които макар и на малки ведомства, трябва да бъдат независими и отделени".
Освен това от Централния републикански бюджет се правят и трансферите към извънбюджетните, социални фондове - пенсионния и здравния. Като закони за бюджета, те се приемат отделно от Народното събрание, поясни Дацов.
"Освен това от Централния републикански бюджет се правят и трансфери към бюджетите на общините. Има и още една допълнителна колонка в България, на един отделен бюджет и това са еврофондовете. Това е структурата на консолидираната бюджетна програма".
Как може да се прецени дали един бюджет е социален, или не? С какво се характеризират десните и левите бюджети? Какви са бюджетите, които се използват в Западна Европа? Защо Европа бе последният регион в света, който успя да излезе от кризата? Какво се случи през 2007 г. в България и защо спря да бъде една от водещите държави в Европа по отношение на прилагане на иновативни практики в бюджетирането? Целия коментар вижте във видеото.