Следващото поколение ще навлезе в работна среда, в която хората няма да се конкурират само един с друг, а ще се съревновават и с машини с изкуствен интелект.
„Това е безпрецедентно. През индустриалната революция се случи нещо сходно на това, но сега добавяме още едно измерение с автономните автомобили, изкуствения интелект и т.н.“. Това каза в предаването UpDate на Bloomerg TV Bulgaria Хамза Кан, специалист по стратегически маркетинг и предприемач.
Според него това засилва влиянието на два от факторите, които са водещи за т.нар. „бърнаут“ (прегаряне) при служителите - технологиите и отчуждеността, но влияе и на всички фактори от т. нар. група ЗАМЪК (съревнование, отчуждаване, общество, технологии, самота и икономика).
„По отношение на технологичната сфера смятам, че в рамките на нашия живот ще станем свидетели на сингуларност – на надминаването на човешкия интелект от изкуствения. Това е притеснително, понеже изглежда, че смартфонът, който аз и вие носим навсякъде, в близко бъдеще ще е по-интелигентен и изобретателен от сбора на всички ни в тази стая. Направо плашещо. Как реагираме в следствие на това? Работим по-усилено, чувстваме необходимост да се доказваме и пак неглижираме собствените си потребности. Съзнателно или не, започваме цикъла на прегаряне, и то, за да се опитаме да сме конкурентни на машините, които ще бележат все повече победи над нас“.
Според Кан днес е налице т. нар. култура на свръхпостигането.
„В наши дни постигането на нещо, което преди е било мерител за успех, вече не е достатъчно. Има ги Instagram и Facebook и социалните медии като цяло. Има една култура, която поставя на пиедестал нереалистично високите представа за успеха. Без значение колко удовлетворен се чувства човек или колко много е постигнал в работата си, винаги има някой, който се справя още по-добре. Това винаги е било факт, но сега социалните медии го поставят под лупа“, поясни специалистът.
Кан е на мнение, че сами по себе си социалните мрежи не са полезни за психическото здраве на хората.
„Човек трябва да се научи да ползва социалните медии с разбиране и осъзнаване – практика, наричана още „safe social”. Технологиите сами по себе водят до елементи на пристрастено поведение. Аз, като маркетолог и като човек, който е работил в звената проектиране и разработка, знам, че за да е успешен моят продукт, той трябва да има някакво пристрастяващо качество, трябва да е „лепкав“. Примери за това са известията, лайковете, ретуитванията и всички други малки неща, които предизвикват отделянето на допамин. Трябва постоянно да давам това на крайния потребител, за да го задържа в платформата си, за да го задържа в маркетинговата си кампания много по-дълго време. Пренасищането с това води всички ни към капан“, твърди специалистът.