Още от 2011 г. се подготвят кадри за електромобилната индустрия. В стратегическите направления на Индустриален клъстер "Електромобили" е залегнало обучение и професионално образование на такива специалисти, коментира пред Bloomberg TV Bulgaria Илия Левков от обединението на фирми с интерес към електромобилната индустрия.
„В България се опитваме да създадем възможност за произвеждане на елементи, на цели системи и агрегати за цялата гама – скутери, велосипеди, електромобили, електрически автобуси“, посочи той.
По думите му, ако сега не произведем кадри за тази индустрия, ще трябва да внасяме по-късно от чужбина. Той сподели, че пет професионални гимназии са решили да рискуват и да приемат две специалности – монтьор и техник на електрически превозни средства, и имат план-прием от тази година.
„Завърши и първият курс за обучаване на преподаватели в тези гимназии“, добави Левков. "С тези пет гимназии, с центровете за професионално обучение към Българската търговска камара и три технически университета ще продължим да работим за развитие на учебните програми, децата да са сигурни, че ще се развиват в България в област, която е уникална и е революция в индустрията“, коментира още той.
Илия Левков напомни, че от осем години в България се изгражда „системният тип начин на навлизане на електрическата мобилност в България“.
Според него вече се обучават експерти в тази област, но най-добрият начин за навлизането на екологичните автомобили е това да стане чрез мерките, които трябва да въведат общините и държавата и сред тях е да се забрани в паркове и градини да оперират автомобили с двигатели с вътрешно горене.
„Тази дейност може да се върши от електромобили и по този начин ще се запази чистотата на въздуха“, препоръча той.
За пример Левков даде Лондон, Париж, Мадрид, Атина, където в централната част на градовете има рестрикции за колите с бензинови и дизелови двигатели.
Експертът прогнозира, че цените на електромобилите ще падне, като посочи, че при втора употреба дори „цените приятно ни изненадват с рязък спад“. „Ако нов електромобил струва средно 30 хил. евро, втора употреба е максимум до 15 хил. евро в зависимост от екстрите“, посочи той.
Представителят на Индустриален клъстер "Електромобили" е на мнение, че решението да бъдат забранени дизиловите и бензиновите двигатели не е новина.
„В нашата организация дори очаквахме това да стане по-бързо, защото Стандартът за емисии Еuro 6 е много стриктен. Според него технологията за бинзиновите и дизеловите двигатели е стигнала своя лимит и повече нищо не може да се направи от гледна точка на емисиите, които бълват в атмосферата. А и защо ние да продължаваме да се тровим“, риторично попита Левков, който коментира плановете на Франция да забрани дизелови и бензинови двигатели до 2040 г.
Илия Левков съобщи, че има информация, че големите производители на двигатели са спрели своите инвестиционни планове за тяхното развитие и са готови за промените.
Той обърна внимание на факта, че в България има много на брой луксозни електромобили Тесла, което означава, че горният сегмент е за предпочитане, защото при него не се налага толкова често зареждане на батерията.
„Големите компании вече разбират, че електрическото задвижване няма алтернатива, както и че няма нужда да правят такива големи инвестиции в другите двигатели“, убеден е Левков.
Вижте повече във видеото!