България остава лидер в производството на етерични масла и основно на розово масло, каза Димитър Стефанов, собственик на "Интермед 1", чиято основна дейност е производство и търговия с етерични масла, пред Bloomberg TV Bulgariа. В момента България и Турция са двете основни производителки на розово масло като пазарен дял съотношението е 65:35 в зависимост от реколтата.
Той обаче допълни, че трябва да се положат още много усилия от страна на пазарните участници и с подкрепата на държавата, за да бъде запазено и промотирано производството на този продукт, символ на България.
"Задава се сериозна и организирана конкуренция и от страна на други държави”, предупреди той.
Стефанов посочи, че географията на производство на розово масло се разширява, като основният конкурент на България е Турция, но вече има доста сериозни производства в Иран, Мароко, Грузия, дори се правят опити с малки насаждения и в Гърция.
“България има най-добрите климатични и почвени условия към момента, а и чиста почва. Създаваме най-добрия продукт в света, но това не трябва да ни успокоява, защото другите ни конкуренти използват гъвкави пазарни механизми за промоция на продукцията си, обясни Стефанов и напомни, че пазарът е специфичен.
Потребителите, веднъж направили рецепта с определен продукт, много трудно се прехвърлят на друг, обясни експертът.
България произвежда не по-малко от 2 тона розово масло, като над 95% е за износ, коментира още Стефанов. Цената на розовото масло надмина 12 хиляди евро за килограм през 2016 година, като само две години преди това беше 7 хиляди евро. "Това е ръст, който шокира всички консуматори на тази суровина, защото никой не може да си позволи да вдигне крайните цени за крайните клиенти", обясни експертът.