fallback

Има Закон за авторските права, но няма контрол, обяви експерт

Събираемостта може да се повиши, ако общините започнат да проверяват как се плаща за българска музика, посочи продуцентът и музикант Петър Петков

15:20 | 30.03.17 г. 1
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Най-големият проблем в България при авторските права е липсата на познание за тях, както от институциите, които трябва да ги следят и регулират, така и от хората, които са задължени да ги плащат – т.нар. ползватели, а и от самите артисти.

Това каза в ефира на Investbook на Bloomberg TV Bulgaria продуцентът Петър Петков, който е и рап изпълнител под името Ghettoman.

„Последният случай, който аз определям за най-големия в българския шоубизнес, е този със сериала „София ден и нощ“, чийто продуцент Красимир Ванков най-нагло е обрал музиката на огромен брой български автори. Просто си я е свалил от YouTube и си я е синхронизирал в сериала си. Това се случва, без въобще да бъдат питани авторите, като това е нарушение на Закона за авторското право и сродните му права. Това не е първият прецедент, но е най-големият“, каза още той.

Петков посочи, че  държавата няма адекватна политика по отношение защитата на авторските права.

"Ние изнесохме въпроса (казусът, споменат по-горе – бел.ред) до Министерството на културата, които не реагират вече половин година по простата причина, че човекът, който трябва да реагира – Георги Дамянов, началник на дирекция "Авторско право", покрива случая. Оказва се, че министерството въобще не защитава българските автори“, смята продуцентът.

Той е на мнение, че българското законодателство в сферата на авторските права в голямата си част е синхронизирано с европейското и е много добро.

"Проблемът в него е, че няма контролиращ орган. Например абсолютно всички заведения и хотели в страната се контролират от двама инспектори. Съответно двете дружества „Профон“ и „Музикаутор“ събират изключително малко пари – около 4 млн. лева. Няма как двама човека да контролират над 100 хиляди обекта в страната. Това няма как да се промени, освен ако в закона се добави, че този контрол може да се извършва и от общините. По отчети „Профон“ и „Музикаутор“ събират около 5% от пазара. А ние изчислихме, че пазара на авторски права у нас е 50 и 80 млн. лева на година“, заяви Петър Петров.

Може ли контролът да се повери на общините, за да се повиши събираемостта?

Вижте повече във видеото!

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:14 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още