През 2016 г. продължава тенденцията от предходната година на намаляване на процента на нарушенията при извършени проверки на подадени сигнали от граждани. Търговците имат съзнание, че трябва да бъдат коректни и лоялни към своите клиенти. Това обяви председателят на Комисията за защита на потребителите (КЗП) Димитър Маргаритов в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
През празничните дни са получени около 50 сигнала, което по думите на Маргаритов е доста по-малко, отколкото в предишни години, когато е имало случаи и на двойно повече.
Той посочи, че се запазва тенденцията да се получават над 20 хил. жалби и сигнали годишно. На първо място за поредна година са телекомуникациите и телекомуникационните услуги – 35-40% от всички жалби. На следващо място с дял от над 20% са жалбите и сигналите срещу качеството на стоките за бита, а 18-20% от жалбите са срещу естествените монополисти.
По думите на Маргаритов тенденциите в България са в унисон с европейските и дори в някои аспекти у нас потребителската защита е на по-добро ниво от пазари с много по-големи традиции на развитие.
В последните месеци в Комисията за защита на потребителите са били направени анализи на общите условия по договорите на всички компании, които имат регистрация за бързи кредити. "В почти всички има неравноправни клаузи", посочи още Маргаритов пред "Нова телевизия".
След последните промени в законодателството нарушенията са намалели, но все още от регулатора се натъкват на такива. В момента фирмите за бързи кредити прилагат необосновани такси - например за напомняне по телефона за дължима вноска, за които потребителите плащат по 10 лева, или за намиране на гарант по кредита, като тук таксата стига и до 500 лева.
Димитър Маргаритов посочи още, че повечето компании са премахнали доброволно откритите нарушения в договорите. От 45 институции обаче срещу 9 са заведени колективни искове. Те не смятат, че прилаганите клаузи са неравноправни, защото дейността, която извършват, е високорискова.
Маргаритов препоръча на потребителите да не подписват договори за бързи кредити, ако в тях не присъстват всички атрибути - най-вече сумата на заема и дължимите лихви. В интернет има стандартни европейски форми за бързи кредити и потребителите могат да се запознаят с тях, преди да пристъпят към теглене на кредит, посъветва председателят на КЗП.
Вижте още във видеото: