Бизнес клъстърите са инструментът за повишаване на иновациите и растежа в ЕС. 87% от всички патенти в съюза са за европейски клъстъри. Това каза Геновева Христова, зам.-председател на Асоциацията на бизнес клъстърите (АБК), в предаването „Светът е бизнес“ с Ивайло Лаков по Bloomberg TV Bulgaria.
По думите ѝ в Асоциацията на бизнес клъстърите в България членуват 18 клъстъра. Най-много членове има в клъстъра по информационни технологии, а хранително-вкусовата промишленост е отрасълът, в който няма клъстър, но който се нуждае от подобно сдружение на компании, смята Христова.
Изработените са критерии, на базата на които Изпълнителната агенция за насърчаване на малки и средни предприятия ще може да категоризира клъстърите, определяйки дали има съвместна работа между компаниите и каква е целта на изпълняваната от тях работа, коментира от своя страна зам-изпълнителният директор на ИАНМСП Никола Стоянов. По думите му това е една предварителна стъпка, с която се цели избягването на финансиране на клъстъри, които не изпълняват целите на оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност“.
По отделно българските компании са много малки и недостатъчно конкурентоспособни, смята той. От една страна, има голяма нужда от сдружаване на компаниите в клъстъри, а от друга - да се създадат условия за увеличаването на реалните такива. В същото време трябва да се намали броят на нереалните клъстъри. "По предишната оперативна програма в България има над 260-270 клъстъра. За сравнение в Румъния са 50, в Германия – 80", отбеляза още той.
Следващият кол по новата Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ стартира в края на октомври. Финансирането е 20 млн. евро. За стартиращи клъстъри ще бъдат отделени 10% от общата сума, 60% - за развиващи се и 30% за развити клъстъри, обяви Стоянов.
Подробности вижте в целия разговор: