Борсово търгуваният фонд (Exchange Traded Fund, или ETF) върху водещия индекс на Българска фондова борса (БФБ) SOFIX ще бъде мерило за интереса от страна на ритейл и чужди инвеститори, предпочитащи по-пасивно инвестиране. Това коментира главният инвестиционен мениджър на ПОД „Алианц България“ Константин Проданов в ефира на Bloomberg TV Bulgaria.
„На нашия фондов пазар, за жалост, липсват положителни и окуражителни новини, но това е добра инициатива“, каза той, определяйки първия български ETF върху основния индекс на борсата ни като "светъл лъч".
„Замисълът не е лош, поставя ни по-добре на инвестиционната карта в Европа, независимо от обемите, които ще се търгуват“, заяви Проданов и добави, че ETF върху основния индекс на борсата като цяло създава добро впечатление.
По думите ETF-ът най-вероятно ще таргетира по-широк кръг инвеститори, най-вече ритейл инвеститори, с пасивното си управление.
Според Проданов първоначалната сума, която трябва фондът да набере, „е много е малка, за да се промени нещо в инвестиционната стратегия“ на пенсионните фондове. Той даде за пример фондовете на Алианц, които управляват над 2 млрд. лв. активи, а цялата индустрия – близо 10 млрд. лв.
„Пенсионните фондове са активни инвеститори, докато самото репликиране на индекса от ETF-а може би няма да донесе добавена стойност за инвестициите на фондовете“, коментира още Проданов, като разкри, че готвените промени в Кодекса за социално осигуряване въвеждат още едно ограничение пред пенсионните фондове.
Става дума за инвестиране на до 10% в една колективна инвестиционна схема (КИС), в която един фонд може да инвестира. Проданов подчерта, че индустрията не приема това предложение, което би ограничило размера на инвестициите на пенсионните фондове и в ETF-a.
Като цяло той смята, че за фондовете е по-удобно да правят активно менажиран портфейл с оглед и на корпоративното управление на компаниите, което също е фактор в подбора, вместо да се инвестира пасивно.
„Плюсът за нас е, че ETF-ът е мерило на интереса към БФБ от срана на ритейл и чужди инвеститори, предпочитащи по-пасивно инвестиране на нашия пазар“, категоричен е Проданов, за който фондът ще е основен показател за настроенията на инвеститорите.
Все пак той е на мнение, че за да е успешен, продуктът трябва много активно да се рекламира, тъй като може би много инвеститори не знаят какво представлява. Според него трябва да се обясни за същността, таксите и предимствата и недостатъците.
Константин Проданов счита, че не би трябвало отклонението между SOFIX и ETF-а да е под 1-1,5% на година.
„Това няма да е такъв проблем, а предимство е бързото инвестиране или излизане, за да се получи печалба или за да се минимизира загуба“, каза той. „Ограничението е свързано с фрий флоута на компаниите в SOFIX, който не е много висок.“
„Рискът е основно репутационен, ако не се обясни добре какво е ETF”, заяви той, но добави, че „всеки доставчик на подобни продукти носи репутационен риск“.
Вторичната ликвидност също ще е предизвикателство за маркет-мейкърите, коментира Проданов.
По отношение на едногодишния връх, на който се намира SOFIX, той сподели, че е рано да се говори за обрат в инвеститорското настроение.