Автомобилният пазар навсякъде по света е основен икономически индикатор, защото мобилността е много важна за икономиката. Пазарът на нови автомобили в България обаче е десет пъти по-малък от този на употребяваните. Това каза Александър Костадинов, търговски директор на Moto-Pfohe, в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria.
У нас проникването на новите автомобили е под нивата за съседните ни страни, отбеляза експертът. Употребата на нови коли в Румъния, Сърбия, Хърватия е много по-висока, отчете той. "Пазарът на нови автомобили у нас е около 27 хиляди нови коли, а първата регистрация на употребявани автомобили в България е над 200 хиляди", посочи Костадинов.
По негови наблюдения българинът продължава да предпочита да си купи 15-20-годишна кола. Друга част предпочитат покупката на 5- или 10-годишен премиум автомобил, но не и нов, а разликата в замърсяването е в десетки пъти, каза специалистът.
Стимулите за покупка на нови автомобили няма нужда да са като в Германия, където се получава субсидия, ако се купи хибрид например. Може да се облекчи обаче регулаторната рамка за пазара на нови автомобили, по отношение на сервизирането, пътния данък за новите коли и др.
Експертът посочи, че България няма специална политика по отношение на автомобилния пазар и се движим след събитията в Европа. „Държавата, на теория, трябва да стимулира покупката на по-екологични автомобили и да не подкрепя покупката на стари. За съжаление, не само стандартът на живот е причина това в България да не се случва", коментира той.
"Вкусовете на българина при избор на автомобил не се различават много от тези в останалата част от Европа. Хората все повече избират автомобили кросоувър. Намират го за по-практично, по-безопасно и по-тренди", отбеляза Костадинов.
Още от разговора може да видите в сайта на Bloomberg TV Bulgaria