fallback

Ще има ли нови съкращения в Yahoo?

Според WSJ Мариса Майер ще обяви орязването на още 15% от служителите

16:12 | 02.02.16 г.
Автор - снимка
Създател

Изпадналият в криза интернет гигант Yahoo очевидно ще прибегне до ново драстично съкращаване на работни места.

Очаква се след представянето на тримесечните резултати главният изпълнителен директор на компанията Мариса Майер да обяви съкращаване на нови 15% от работните места в редица поделения, пише Wall Street Journal, като се позовава на свои източници от компанията. В момента концернът има 10 700 служители. Засега Yahoo не коментира темата. 

Компанията е в криза, защото някога популярният онлайн портал загуби надпреварата с конкуренти като Google и Facebook. Майер дойде начело на компанията преди около три години, за да изкара интернет ветерана обратно на пистата - но неуспешно. Инвеститорите са все по-неспокойни. И други американски медии, като New York Post и технологичният блог Recode, напоследък писаха за планираните съкращения. 

В началото на управлението си бившият мениджър на Google Майер бе посрещната с фанфари, но две години и половина по-късно настроението се промени. Акциите се обезцениха за една година с една трета, топ мениджъри напускат компанията, а инвеститорите са изнервени заради колебливите решения по отношение на продажбата на дела в китайската търговска платформа Alibaba. Агресивен финансов инвеститор дори настоява за оставката на Майер.

40-годишната Майер изхарчи около 3 млрд. долара за покупки, гласи един от критичните пунктове. Около 1 млрд. долара струваше придобиването на платформата за блогове Tumblr, с която Майер искаше да привлече около Yahoo по-млада аудитория. Но бизнесът не расте, а Yahoo изостава по отношение на най-важния си генератор на пари – онлайн рекламата, от Facebook и Google.

Цифрите са категорични: През третото тримесечие на 2015 г. Yahoo отчете приходи от 1,22 милиарда долара. През третото тримесечие на 2012 г., при назначаването на Майер, приходите също бяха в този размер - 1,2 млрд. долара. При Facebook тримесечните приходи скачат в този период от 1,3 млрд. до 4,5 милиарда долара, а при Google те се увеличават от 14 млрд. на близо 19 млрд. долара.

И под управлението на Майер Yahoo не може да реши един централен въпрос, който създаваше главоболия за няколко нейни предшественици: как може достъпът до стотиците милиони потребители да се превърне в печеливш бизнес? Към отговора на Майер спада и разширение на медийния бизнес с инвестиции в тематични сайтове и видео съдържание. Така например тя вкара известния тв сериал Community в мрежата, като се надяваше на заклетата фенска база - но видео офанзивата донесе загуба от 40 милиона долара.

Сега Майер възнамерява да пробва последните козове. Според технологичния журналист Кара Суишър от блога Recode, която от години следи случващото се в компанията, сега Майер анализира основно бизнеса на концерна. В списъка ѝ са три основни рубрики: инвестиране, задържане, предаване. Тя иска да вкара повече пари в търсенето с мобилни устройства, да продължи да развива добре представящите се сайтове като Yahoo Finance  и за сметка на това да преустанови дейността на редица международни услуги и медийни услуги.

Най-големят въпрос е свързан с това какво ще се случи с участието в Alibaba. На борсата то има почти същата стойност, като самата Yahoo. Инвеститорите почти не виждат никаква стойност в основната дейност на концерна. Първоначалният план бе 15-процентният дял в Alibaba да се отдели и приходите да се дадат на акционерите. 

Но малко преди осъществяването на плана в началото на 2016 г. стана ясно, че това няма да мине като сделка, неподлежаща на данъчно облагане. Актуалният план от края на декември е вместо това в нова фирма да се отдели основният интернет бизнес на компанията. При това може да възникнат две борсово котирани компании.  

Още по темата във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:57 | 14.09.22 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още